Tack än en gång för alla kloka svar.
Jag har nu åter bestridit den orimliga fakturan från Bildombudsmannen AB och åberopar än en gång avtalet med uppdragsgivaren.
Har nu löpande kontakt med flera jurister och avtalets giltighet verifieras av allihop, bl.a jurist från Svenska Handelskammaren med Internetsrättsliga och upphovsrättsfrågor som specialområde.
Uppfattningen är att chansen att detta skulle tas upp i en rättegång, när alla förhållanden är så uppenbara, är ytterst liten.
Om, det nu trots allt blir upptaget till rättegång är chansen för att detta eventuella skadestånd skulle uppgå till det astronomiska belopp som Bildombudsmannen vill ha ännu mindre.
Enligt de jurister jag talat med och visat dokumenten för så
är denna faktura totalt vansinnig. Samtliga känner till Bildombudsmannen AB och företaget anses inte vara seriöst överhuvudtaget. Några t.o.m anser att företaget är en skamfläck för skrået och borde svartlistas.
De har även kollat på uppdragsgivaren webbsida kontra våran thumbnail, naturligtvis utan de s.k "bilder" vi anklagas för att ha snott, utan med nya detaljer som jag lagt dit istället, (som min syrra och min femårige son har plåtat, och hon tänker inte stämma mig, det har hon lovat, kanske blir det en annan femma när grabben blir stor...

).
Nå, om vårt påstådda brott är att anse som exemplarframställning återstår att få prövat, men är nog tveksamt trots allt, och är det nu så att det är att anse som en exemplarframställning så motsätter jag mig såklart inte det. Dock visar avtalet och annat vi gjort att varken uppsåt eller oaktsamhet föregått publiceringen. Dessutom gör avtalets utformning att vi även om vi skulle bli ådömda att betala något skadestånd, hålls ekonomiskt skadeslösa och att uppdragsgivaren helt enkelt måste stå för det då de isåfall inte uppfyllt villkoren i avtalet (vilket de iofs redan erbjudit sig att göra).
Nu får vi väl se när stämningen dimper in i brevlådan, eller om Bildombudsmannen AB bara kör på med sin urskillningslösa skrämsel/terror taktik och anlitar nån inkassobyrå först.
Som en liten knasig parentes och för att ytterligare tydliggöra vad saken gäller så såg jag att killen som gjort Bildombudsmannens webbsida har gjort precis samma sak som vi.
Nämligen tagit en skärmdump av siten han gjort och minskat ned till en thumbnail och lagt upp bland sina webbdesignreferenser:
http://members01.chello.se/janne/web.htm
Högst upp till vänster på den lilla thumbnailen på webbsidan så skymtar ett "foto" precis på samma sätt som det gjorde på thumbnailen på våran webbsida.
Hänvisning till fotografen saknas, den posten ensam på min faktura från Bildombudsmannen var på tiotusentals kronor...
Är detta verkligen att anse som exemplarframställning?
Är detta bildstöld ?
Rent hypotetiskt, om det är det, då skulle ju fotografen, om denne inte har ett skriftligt avtal med killen som gjort Bildombudsmannen AB's hemsida kunna anlita Bildombudsmannen AB och kräva killen på låt säga runt hundra tusen sådär.
Jag hittade förresten en site gjord av upphovsmannen som anlitat Bildombudsmannen för klämma åt mig, där han scannat in omslag och modellbilder från veckotidningar och lagt ut.... :huh: :blink:
Hmm, man kanske är i fel branch ändå :lol:
Mvh pa
Edit: Vän av ordning, rättade ett syftningsfel.