|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Mar 2004
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Mar 2004
|
Google är lite av en IT-bubbla i nutid. Insynen i bolaget är minsta möjliga, bolaget lämnar inga kvartalsrapporter och deras relation till börsen är minst sagt hemlighetsfull. Trots detta så spekuleras det hejvilt i aktien som stigit över 400% sen introduktionen för lite drygt ett år sedan. Känns verkligen som hög högrisk då den skulle falla rejält ifall de skulle släppa en rapport som är långt under förväntningarna, vilket i sig inte alls är en omöjlighet då utomstående har så pass begränsad insyn i bolaget att det enda vi kan göra är att spekulera och hetsa varandra.
Hade jag köpt vid introduktionen så hade jag helt klart tagit dessa 5% på allvar och övervägt att sälja nu. Med tanke på ökningen på över 400% under drygt ett år, baserat på dels nya tjänster och dels nya spekulationer, så skulle jag överväga fler än en gång ifall jag var sugen på att köpa google-aktier idag.
Det jag tror på nu i december, om man ska våga tro på något, är stabila O-listenoterade aktier. De kommer dock troligtvis göra en dip strax efter nyår, då de utnyttjas för "skatteplanering" av folk med pengar som då säljer, men att köpa rätt O-liste-aktie nu och sälja innan nyår vore nog inte en allt för dum idé.
My 2 cents..
|