Visa ett inlägg
Oläst 2005-11-30, 09:47 #1
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Hejsan!

Det har ju varit relativt "tyst i klassen" ett längre tag nu, och jag tycker att det är synd.
Så därför vill jag härmed starta en tråd som jag tror och hoppas att många vill delta i.

Alla vi som frekvenerar detta forum möter ofta sidor som har använt en eller annan oseriös (i alla fall, en enligt sökmotorerna otillåten) metod. Jag tänkte att vi kan väl här skriva om dessa webbplatser och visa på vilket sätt man har "myglat". Inte för att hänga ut den eller de SEO företag som ligger bakom, utan bara för att visa hur man kan göra för att just mygla.

Som vi alla vet får inläggen i detta formu en viss genomslagskraft hos sökmotorernas träfflistor, och en spam report hos google har närmast samma genomslagskraft som en fis i världsrymden.

Förslaget är att vi lägger upp våra "spam reports" på följande sätt:
1. Sökmotor
2. Sökfras
3. Adress till sidan som fusket finns på
4. Beskrivning av vilka tekniker som använts.

Att avgöra om en eller annan använd teknik faktiskt kan anses vara fusk, lämnar jag upp till varje hugad rapportör.

Så jag föregår med gott exempel och börjar:

1. Sökmotor: Google
2. Sökfras: tandblekning
3. Adress till sidan som fusket finns på:
http://www.tandblekning.se/extra/pod...tes/intro.html (sidan är cloakad och du redirectas till www.tandblekning.se om du inte har user agent = "googlebot")
4. Beskrivning av tekniker:
För det första har man mha css gömt undan alla h1, h2 och a taggar på sidan. Sedan har man lagt in nyckelordstext i såväl h1 som h2 och länkar till andra delar av siten i a taggar.
Dessutom har man alltså, som tidigare nämnts någon form av kontroll på serversidan som kontrollerar user agent och skickar vidare alla utom sökbottarna till www.tandblekning.se.

Voilá, det var den första spam rapporten. Hoppas att det kommer fler.

/berneboy
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat