Visa ett inlägg
Oläst 2005-11-25, 21:08 #11
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Hmm nu vet jag inte om jag ska ge mig i kast med detta, då jag lite försvarar säljaren i detta läge:

Om jag förstår det hela rätt har en säljare ringt upp din chef och erbjudit denne att registrera 2 eller 3 ? domäner med pekning. Detta är överenskommelsen som gjorts och som bekant dessa aktörer alltid bandar som bevis.

Ok, ett muntligt avtal har ingåtts mellan två juridiska parter.

Nu verkar det som du endera gör något på eget bevåg eller har fått i uppdrag av din chef att försöka dra er ur detta avtal.

Om dessa domänsäljare läser denna tråd och därigenom kan påvisa att ni uppsåtligt bryter avtalet kan det vara frågan om "bedrägligt beteende" alt . "bädrägligt sätt att undgå betalning" och om jag inte minns helt fel finns fängelse i max 2 år med i straffskalan.

Så juridiskt sett är det vad jag förstår bara en part som är olaglig (vad som skrivits i detta forum iaf) och det är du eller din chef som tycker att han blivit lurad, men som egentligen bara försöker sig slingra sig undan ett avtal han ångrar. sen är det också rekommenderbart att ni inväntar måndag med en WHOIS på de olika domänerna - då det kan ta upp till 72 timmar innan status uppdateras hos flera tlder. (det skulle alltså inte förvåna mig det minsta om Loopia tar kontakt med dig och meddelar att domänen du beställt redan var registrerad) Det har hänt förr med Loopia.

För avtal mellan två företag i Sverige (såväl för produkt som tjänster) gäller endast köplagen. Det finns inte heller någon Distanköplag eller "ångerveckor"som du refererar till för Företag utan det är ett kompliment till Konsumentköplagen och är alltså endast till för att stärka privatkonsumenters skydd.


En liten parantes också:
Jag hittade även ett sakfel beträffande telefoninspelningar. Det är riktigt att endast ena parten skall vara medveten om inspelningen MEN det är en av två juridiska parter dvs detta kan överlåtas från företag till anställd, då samtalet utförs från företagets telefon eller i klartext: Din chef har laglig rätt att spela in ditt samtal med din fru eller kund - utan att du vet om det.

Jag ber om ursäkt - jag vill inte skriva någon på näsan, jag har bara tendens att skriva små noveller när jag sätter fart :/

Hoppas att det hjälpte något.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat