Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@Nov 25 2005, 20:13
Använder han domänen till något så använder han deras varumärke.
|
HELT FEL - Han kan göra i stort sett allt utom det jag räknade upp, utan att kliva över gränsen. Speciellt om verksamheten bedrivs icke-kommersiellt.
Citat "En ensamrätt till ett varumärke gäller även på Internet, men det behöver inte betyda att en domännamnsregistrering som är identisk med eller liknar ditt varumärke ska betraktas som varumärkesintrång." slut citat.
http://www.prv.se/varumarke/varumarken_internet.html
Här kan du läsa dig till om ansvrig Svensk myndighets syn på varumärken på internet och domännamn. Allt är inte så självklart som du tycks tro.
Vad som mer är viktigt kring detta är dels att detta inte kan lösas i Sverige och jag vet inte hur .es komemr att göra med tvistlösning om de kommer att ha egen elle rom man blir tvungen till UDRP genom exempelvis FN-organet WIPO. Oavsett vilket så har vi ytterligare 2 nordiska länder som använder ord som "afton" och "bladet" flitigt - så en sak är säkert: utgången i en tvist är inte självklar.
Förtydligande: Varumärkesinnehav är klassindelade; 35 stycken för produkter och 10 för tjänster.
http://www.prv.se/varumarke/klassnin...srubriker.html
Aftonbladet är nog skyddade inom områden som rör tidningsutgåvan och nyhetsspridning över digitala medier bla bla - Och det jag pekar på är att ett eventuellt aftonbladet.es skulle kunna pyssla med i stort sett vad som helst utöver det...alltifrån grisuppfödning till Hare Krishna insamlingar utan att göra varumärkesintrång.