Citat:
Originally posted by ztream@Nov 22 2005, 13:33
Jag har dragit igång IMAP och håller på att utvärdera det just nu.
Det som jag ser som ett problem är att det inte verkar gå att synka de utgående mailen mellan klienterna (eftersom att de skickas med smtp?) samt att det kommer bli en ganska hög utrymmesbelastning på servern.
Ska köra lite tester och återkomma. Tack för tipsen.
|
De flesta mailklienter sparar skickade mail i mappen "skickat" eller "sent" på servern. Problem dyker upp ifall någon i er organisation använder annat språk än resten då utgående mail då sparas i annan mapp.
Jag tycker att gemensamt IMAP-konto som ärendehantering är det sämsta man kan välja.
På jobbet har jag satt upp RT2 som är gratis. Vi har ett en support-adress. Om ett mail kommer till "support-adressen", importeras mailet automatiskt till RT. RT skapar så kallat ticket som är unikt för det ärendet. Kunden får ett automatiskt svar att ärendet har registrerats. De som finns i supportgruppen får mailet till deras egna brevlådor. Då kan de välja att antigen svara på mailet direkt, som då skickas ut till alla i gruppen, eller att svara via ett webbaserat interface.
RT håller reda på alla mail som gäller ett ärende i en lättöverskådlig tråd.
Det går att skapa fler ärendeköer. Ärenden kan skapas i olika köer beroende på vem kunden är. Köerna kan sedan supportas av olika supportgrupper.
Du kan sätta upp mailadresser för olika köer så att varje kund får en supportadress som importerar mailet till rätt kö.
Det här är i HÄSTVÄG mycket bättre och lättare att överblicka än en gemensam IMAP-mapp, som kan mycket väl ställa till det med låsningar ifall man väljer fel IMAP-server och det är många användare.
Mina 5 ören.