Citat:
Ursprungligen postat av 1337pm
Citat:
Ursprungligen postat av Aidex
Försök att få med din webbsida i dmoz. Skicka inte in någon halvfärdig sida bara. Var även noga med att du följer deras riktlinjer och postar din url i rätt katalog. Det kan ta upp till två år innan de väl lägger in din sida, tyvärr. Posta absolut inte din länk mer än en gång till dmoz. Personligen gillar jag inte dmoz. Om och när de accepterar en sida verkar vara ganska godtyckligt. Det är bara min personliga åsikt dock.
|
Möjligen OT, men som redaktör på Dmoz tänkte jag upplysa eder. Det är sant att det kan ta väldigt lång tid att få en sida accepterad. När jag har mycket att göra IRL kan det hända att anmälda länkar blir liggandes upp till 1.5 månad innan jag kollar på dom. Jag uppmanar personer som lägger till sajter att återkomma om det gått över en viss tid (flera månader) och det har hänt en gång på snart 2 år. Hur långa handläggningstiderna är för andra redaktörer låter jag vara osagt. Sen tillkommer anmälningar till fel kategori och sådana felanmälningar kan bidra till längre tid innan länken listas. Samma sak med en dåligt författad beskrivning = mer tid för redaktören att hitta på en bra beskrivning.
Om det är så att det tar väldigt lång tid för din sida att accepteras, undersök vem som är redaktör i kategorierna ovanför den aktuella kategorin och skicka denne ett mejl. Övergripande för den svenska delen av Dmoz finns det fyra seriösa() kategoriredaktörer (utöver informator). Ett annat (dock mer arbetssamt) sätt är att själv bli redaktör för den kategori som du vill lista din sajt i, förutsatt att ingen annan redan är redaktör. Det finns mängder av kategorier som saknar en dedikerad redaktör. Skicka ett PM om någon vill diskutera Dmoz mer ingående.
Jag vill även hålla med om att Sunet:s webbkatalog är bra för positionen i Google.
|
Tyvärr verkar DMOZ inte heller vara extremt hungriga att få nya redaktörer.
Skickade in ansökan förra veckan, har ej hört något ännu.
/Thomas THL