Citat:
Kanske du kan skapa koden för att radera en sådan cookie?
|
Eh, jag kanske inte förstår riktigt... Det du gör är att sätta en cookie med Javascript. Den cookien kan innehålla information som du hittar i min browser (t.ex. skärmupplösning). Och?
Självklart kan jag inte ta bort den cookien från någon annan sajt. Du som äger sidan "äger" denna cookie. Enda sättet jag kan manipulera denna cookie på är att rensa bort den genom att trycka på "rensa cookies" i min browser.
På samma sätt fungerar Googles GA-kakor. Det är min sajt som sätter den via Googles urchin.js-script. Det går ladda hem det scriptet och ändra så t.ex. så att kakan bara är giltig ett år fram i tiden, eller så att den hela tiden sätter 800x600 som skärmupplösning hos mina besökare. (Tyvärr verkar det dock som om GA inte fungerar/tillåter att urchin.js-scriptet laddas lokalt, utan måste hämtas från google-analytics.com för att besökarna ska registreras bland deras statistik.)
Slutsats: Vill du använda GA för att titta på statistik på dina användare, statistik som bland annat bygger cookies, så får du leva med att Google också ser denna statistik. Det känns inte så konstigt för mig

(Om inte annat kan de ju logga in på ditt konto och se på flash-bilderna - för att inte tala om att de kan gå in och läsa din Gmail ;-)