Citat:
Ursprungligen postat av techtigo
det är en mycket intressant fråga vikommerin på, nämligen om om google har rätt att indexera och visa cachade sidor för sina besökare. Generellt sett tror jag att svaret är nej, om man inte givit sitt medgivande till det, och det kan nog inte vara ett negativt medgivande, dvs avsaknaden av förbud (robots.txt). Men det är en väldigt känslig fråga. Tänk vilken intressant situation som skulle uppstå om det gick till rättegång i något land 
|
Det där är en klassisk diskussion som har pågått sedan 1995 när det i och med AltaVista, blev praxis för sökmotorer att tillämpa opt-out vid crawling. Med opt-out menas i det här fallet att sökroboten indexerar, cachar och arkiverar en webbsida efter eget bevåg, så länge det
inte aktivt tillkännagivs önskemål om att undvika det (i robots.txt och precis enligt sökrobotens mall för hur de önskemålen ska framställas). Det här är ett förfarande som faktiskt tål att ifrågasättas, om man är på det humöret.
Citat:
Originally posted by -ric@Nov 18 2005, 23:51
Att Google cachar sidor och att din tjänst använder sig av en annans sidas funktioner och innehåll på en sida som designmässigt ser ut som den sida du tar data ifrån i syfte att inte visa deras reklam som finansierar deras tjänst är en helt annan sak. Sen när blev det OK att göra detta?!.
|
Vi tar det igen. Är det du eller Google som är upphovsman till
den här informationen?
Citat:
Originally posted by -ric@Nov 18 2005, 23:51
jag oroar mig dock över webbutvecklares inställning till att använda någon annans data och funktioner på sina egna tjänster utan tillstånd.
|
OK?
Citat:
Ursprungligen postat av ric
[...]att använda någon annans data och funktioner på sina egna tjänster utan tillstånd.
|
Sökte Google tillstånd av dig innan de cachade, sparade,
använde och kommersialiserade www.seek.se/&hl=sv&lr=lang_sv]den här datan[/url] eller
den här i sin egen tjänst (dessutom på egen server!) och i så fall på vilket sätt?
Citat:
Upphovsrätt på Internet och andra digitala medier
På grund av de nya förutsättningar för framställande och tillgängliggörande av rättsligt skyddade verk som informationssamhället idag erbjuder oss har en del oklarheter uppstått angående tolkningen av upphovsrättslagen. Vi kommer under de närmaste åren att se åtskilliga lagändringar och tillägg som klargör hur vi skall hantera alla de nya möjligheter som står till buds. För närvarande är vi hänvisade till ett fåtal prejudicerande fall och en lagstiftning som i många fall kan upplevas som otydlig.
|
Kommentar till ovanstående: Se till exempel det prejudicerande fallet AllaAnnonser - som dessutom brukar en motsvarande metod på inte bara en webbplats, utan på 90 stycken! Notera att de även gjorde det i ett kommersiellt sammanhang med uppenbart syfte att tjäna pengar på det. Friande dom.
För liksom Google har lagligt stöd att...
Citat:
Citat
22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i
överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av
ändamålet. Lag (1993:1007).
|
...och dessutom kommersialisera ovanstående, har jag rätt att
citera Googles citeringar. Även, och kanske framförallt då, när det inte (till skillnad från Google) föreligger kommersiella syften. Tvärtom så låter jag er söka helt utan reklam!
Fair use, good will - och det bästa - tjänsten låter er slippa Googles registrering, mätningar, analysering
och vidareförsäljning och spridning till vem som helst av information om använda söktermer, IP-adresser, tider och kopplingar till eventuella Gmail-konton (e-postinnehåll), Blogger-konton, AdSense/AdWords-konton(egna webbplatser samt ekonomiska uppgifter) samt nu även eventuellt Google Analytics (egna webbplatser och statistik därtill). Kort sagt, en hel del. B) Allt det här bland annat med utgångspunkt från Google numera världsberömda cookie som (räknat från dagens datum) går ut 2038.
Håll till godo, men kom ihåg - det är era tangentbord, det är era sökningar. Min tjänst erbjuder er bara valmöjligheten.