Citat:
Vad jag ville med mitt inlägg var just att skapa ett frågetecken ???? runt personerna som smutskastar andra konsekvent när dom själva sitter i samma båt.
|
Den båten jag spontant tänker på har börjat ta in vatten ordentligt. Vilka som sitter i den får framtiden avgöra. Personligen tycker jag att debatten, som förhoppningsvis fortsätter, leder till en uppryckning. Annars är risken stor att SEO, speciellt i Sverige, en gång för alla betecknas som en ljusskygg verksamhet.
För att kunna föra en vettig diskussion måste vi prata om samma saker
En serös debatt bör egentligen börja med en definition på:
• Vad som moralisk och affärsmässigt inte är ok.
• Vad som är ok och inte är ok enligt sökmotorernas regler
Dessa båda sammanfaller inte alltid fullt ut. Om du själv lägger skulle komma på idén att lägga upp länkfarmer som pekar till dig själv så är det väl knappast något att uppröras över. Det är rimligen bara du själv som drabbas och riskerar att bannas. En risk som alla får kalkylera med. Möjligen kan någon medtävlare som jobbar med innehållsoptimering (kvalitet) och långsiktig optimering att det är skit att inte är kvaliteten på innehållet ska äkta rekommendationer i form av länkar o.sv. Men, trots allt, det är ju inget brottsligt.
Men att utnyttja nya kunders webbplatser för att plantera länklistor på deras domäner till befintliga klienter är betydligt allvarligare. Att dessutom ljuga och kalla det ”sitemap”. Då pratar vi inte gråzon utan ett mycket ljuskänsligt mörker. Går vi vidare och riskerar kundens representation överhuvudtaget genom ”hidden links”. Blandar in allsköns verksamheter så befinner vi oss på en mycket låg nivå där kunderna utnyttjas med risk för utestängning, varumärkes eventuella position osv. Det kanske, till viss del, handlar om kunskapsbrist och brist på respekt för värdet av ett varumärke. Tror att detta kommer att lyftas fram ytterligare framöver.