Citat:
Originally posted by Silon@Jan 9 2004, 20:30
Ett alternativ är att sätta en regel som säger att man endast får skapa nya trådar där utifall man har en anledning att vem som helst inte ska få se.
"Jag startar denna tråd här för att innehållet är inget jag vill att mina konkurrenter ska se..."
"Jag startar denna tråd här för att jag inte vill hänga ut ett företag utan vill bara berätta det för detta slutna sällskap..."
eller
"Jag vill helt enkelt inte att alla ska få läsa det här"
På så vis skapas det kanske endast trådar som ändå inte skapas nu... och därför tror jag inte att resten av WN dör.
|
att ha en avskiljd del för "avancerade" WN-besökare där det är väldigt strikta linjer angående vad som får postas och liknande skulle väl ganska lätt uppfattas som storebrorsfasoner och ha en negativ inverkan på meningen med en avskiljd del. att låta sunt förnuft råda är väl antagligen det bästa.
...jag menar, det finns ju inte speciellt stor anledning till att moderera den extremt hårt enbart för att inte förlora aktiviteten i "officiella" delarna av forumet. att skriva något i en avskiljd del gör ju endast att man får färre personer som kan besvara inlägget (funderingen/diskussionen). är det en speciell typ av synpunkter man är ute efter kan ju vilken fråga som helst passa bäst i den avskiljda delen, på motsvarande sätt som att andra passar bäst i den officiella delen. postande person borde ju veta vad han/hon är ute efter.
tror egentligen inte det krävs så hemskt strikta regler för vilka som bör bjudas in i den "avancerade avskiljda" delen. märks ganska tydligt här på forumet vilka som skulle ha något att tillföra och vilka inte. en person som innehar f-skatt, är webmaster för jättesajt utan att tillföra något till forumet i form av frågor/svar borde knappast platsa i den avancerade delen enbart för att "bevaka" vad som händer och skrivs.
moderatorer/admins borde ha så pass bra uppfattning om vilka som är lämpliga att de fritt tillsammans kan avgöra vem som ska erbjudas möjligheten att delta i den avskiljda ("avancerade") delen. de som moderatorerna/adminsen inte har någon uppfattning om platsar antagligen heller inte in där...
kan inte se några som helst fördelar med att strikt utgå från hårt specificerade regler vem som ska platsa eller ej istället för att låta mänsklig uppfattning avgöra.
nåja, det är endast mina egna åsikter vilka ni kanske inte alls delar. men hursomhelst, det är ju ett forum trots allt och vi är här för att diskutera.
Citat:
Vad tror ni om att låta nya medlemmar bli godkända först? Typ att nån moderator skall undersöka den webbsida de säger sig driva så att den finns eller liknande?
|
att låta nya medlemmar bli godkända eller ej först är ju egentligen inte relevant. de som registrerar sig gör det av en eller annan anledning vilket antagligen beror på att de har något att tillföra till forumet.
tycker mig inte kunna se några större problem med en massa frågor vad gällande "baskunskaper". visst förekommer det och det kan vi ju gärna vara utan. men sådant skulle man ju snarare kunna lösa genom att öka antalet aktiva moderatorer som på så sätt kunde rensa bort irrelevanta frågor. att avgöra vilka som har något vettigt att tillföra forumet eller ej är nog ganska svårt endast genom att besöka en webadress. först då de yttrar sig kan man avgöra det (åtminstone enligt mig).
finns väl egentligen ingen nackdel med att forumet får fler registrerade personer. speciellt inte om de registrerar sig för att -ha möjligheten- att svara på frågor/fråga frågor. så länge de inte ställer frågor som inte hör hemma här gör det ju ingen skada? (förutom att det eventuellt tar lite extra hårddiskplats för WN?