Visa ett inlägg
Oläst 2005-11-13, 20:32 #5
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Jag har fått förfrågningar från andra annonsörer på double hur man spårar fuskklick, jag publicerar här mitt brev som jag skrev. Hoppas inte nån tar illa upp eller känner sig utpekad för jag har generalliserat en del, men jag är djälvigt sur efter dagens fuskrensning.

1) Kolla ref-taggen. Både i din hemsidans loggar och i loggfilen på double (du har väl sett den? Tar långt tid att ladda). Får du helt plötsligt 200 besök utan ref-tag, amerikansk ref-tag eller från en sida som saknar din banner är något helt klart fel.
2) Kolla misstänkta sidor. Alla CS-cloner (eller vad fan det är för nått, spelar inte spel) stänger jag av direkt. Det är polare som sitter och klickar på varandras länkar hela dagarna. "tjäna pengar"-sidor är bara dumpa... rent skit.
3) Forum/inloggningar brukar jag undvika, fan vet vad som gömmer sig innanför väggarna?
4) Program med låg trafik (under 100 i veckan) med hög CTR (över 10-20%). Kolla IP adress på besökarna (inte ref-tag) ofta ser man samma IP adresser upprepas om och om igen (webbmastern)
5) Sidor som levererar mycket trafik, gör slumpvisa kontroller på från vilket land besökarna kommer.
6) Förhoppningsvis har du ett bra statistik verktyg. Jag brukar även kontrollera sidor som levererar mycket klick om dessa besökare klickar sig vidare på sidan. Får man 50 besökare och ingen har klickat vidare till nästa sida så är det knappast levande organismer som besökt dig.
7) .tk / freewebs.com brukar jag inte godkänna, har man inte råd med en domän så är det ingen seriös sattsning.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat