Citat:
Jag trodde det var ett välkänt fakta att XFS är mycket känsligare för t.ex. strömavbrott än t.ex. ext3 och reiserfs. Det varnar folk för titt som tätt och därför även jag.
|
Fakta? Snarare vissa människors upplevelser. Det finns andra som påstår att reiserfs inte är stabilt, det handlar bara om personliga erfarenheter. Ungefär samma sak som att påstå att vissa hårddiskmärken är mycket mer kraschbenägna än andra.
Jag hade t.ex. en server som kraschade minst en gång per dag på grund av ett trasigt kontrollerkort. Den körde XFS och var inga som helst problem.
Google:
Resultat 1 - 10 av ungefär 121 000 vid sökning efter reiserfs corruption. (0,06 sekunder)
Resultat 1 - 10 av ungefär 135 000 vid sökning efter xfs corruption. (0,04 sekunder)
Ingen större skillnad där.
Kan dra en skräckhistoria om ReiserFS också
Citat:
Elavbrott är inte samma sak som mjukvarubugg. Jag förstår inte din liknelse.
|
När du påstår att XFS skulle vara känsligare än ReiserFS för strömavbrott menar du ju implicit att det har allvarliga mjukvarubuggar.
Tillbaka till strömavbrotten; när vi pratar om databaser riskerar dessa bli korrupta oavsett filsystem om inte nedanstående punkter är uppfyllda :
* Slå av skrivcache på diskar
eller
* Skaffa kontrollkort med batteribackup
eller
* UPS
Så jag tror egentligen vi är helt överens, förutom påståendet att XFS är instabilt