llr skrev:
Citat:
Den verdertagna uppfattningen om vad en sitemap är det är just sitemap (platskarta – webbkarta). Det är det som SEO-beställaren förväntar sig när ordet ”sitemap” nämns.
|
Ok så det är med andra ord namnet på sidan som har betydelse inte att det finns externa länkar på den?
I så fall är det bara att döpa om den sk sitemapen till index2.htm, lägga webbplatsöversikten där och de externa länkarna till de företag som ingår i länkbytesprogrammet så är alla nöjda och glada?
Citat:
Här börjar du slira lite. Länkar till det du tycker är intressant på en personlig sida är alltid relevant. Oavsett om de är länkar till Skattemyndigheten, hobbysidor etc. De är relevanta ur ditt perspektiv. Du vill visa dem för andra och har därför ingen anledning att dölja dem.
|
Nja jag syftade snarare på inlägg tidigare i tråden där det hävdas att länkar som inte har koppling till vare sig hemsidan eller innehållet inte är relevanta för en sida ur SEO-synpunkt. Där det även görs vissa kopplingar till länkfarmar med den typen av länkar.
Jag ville belysa problematiken omkring det här med externa länkar och relevans. Jag håller med dig om de är relevanta ut ett kundperspektiv om de vill ha dem där. Men det var inte riktigt frågeställningen.
Citat:
Här är det en avsevärd skillnad. Med H1, alt och interna länkar försöker du visa ditt befintliga innehåll från ”sin bästa sida”. Så länge länkarna, H1, alt-texter o.sv. bygger på textinnehåll som du vill visa. Här ligger nämligen poängen: Allt innehåll ska vara till för besökare i första hand. Är syftet att bara visa innehåll för sökmotorernas spindlar är du på väg att halka av banan.
|
Anser inte att det är så stor skillnad mellan att försöka optimera texten och att skapa sidor med externa länkar.
Att fylla sidan med vettiga texter och hela tiden snegla på det ur ett sökmotorsperspektiv är att manipulera.
Många av de frågor som kommer upp här i forumet som rör själva sidinnehållet är med fokus på hur det skall tolkas av sökmotorerna och hur man skall göra för att få till det bättre.
Jag tycker inte det är något att hymla om. Konkurrenterna gör det. Om du då inte gör det själv så är chanserna att komma i toppen minst sagt begränsade.
Om du bara ser till att innehållet är vettigt och relevant så är du i princip körd i alla fall. De finns naturligtvis några konkurrenter som också har ett bra innehåll MEN som även har manipiulerat sidan.
Så ser verkligheten ut och det är bara att "gilla läget" och försöka vara bättre än konkurrenterna.