Visa ett inlägg
Oläst 2005-11-06, 10:00 #9
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by kullervo@Nov 6 2005, 10:48
Kan man alltså styra en bättre hårdvaruraid under drift genom att byta diskar, lägga in fler diskar i arrayen osv?

Nu känner jag inte till FreeBSD i sakfrågan men jag antar att den funkar lika bra som MD (mjukvaruraid i Linux). Då finns det ingen begränsning på vad man kan göra i drift jämfört när man inte är i drift. Byta ut diskar, in med fler diskar, stoppa in en hot spare att dela mellan flera arrayer osv. Dessutom funkar MD per block device och man slipper därför raid:a en hel disk. Du kan t.ex. köra spegling över några partitioner, mode 5 över vissa och sedan sedan helt utan på ytterligare några andra. Eller så speglar du helt enkelt en floppy, en bandstation och någon form av nätverksresurs. Inte så meningsfullt med flexibelt =)

Föresten, hur skulle halv-hårdvaruraid kunna vara enklare en FreeBSD/Linux egna mjukvaruraid? Först måste du se till att det finns bra stöd för hårdvaran och sedan är du låst vid de förmodligen väldigt simpla verktygen (eftersom det är en budgetlösning för Windowsanvändare) som dessutom bara är tillgängliga då du startar om datorn. Finns ingen fördel med halvhårdvaru-RAID framför mjukvaru i ett vettigt OS.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av hårdvaruraid eller hotswap som sådant, men av det jag läst så ska det kunna vara så pass enkelt att du i en raid1 t.ex. bara kan dra ut en disk i drift, stoppa in en ny och systemet automatiskt upptäcker den nya och börjar bygga upp spegligen igen på den.

Möjligt att det inte finns praktiska begränsningar via os-baserad mjukvaruraid, men i mina ögon innebär det fortfarande mer administration. Ett bra kontrollerkort ger dig ett webb-baserat gränssnitt för att administrera raiden. Du kan lägga till, ta bort och ändra diskar utan att behöva kunna alla komandon os-baserad raid kräver. Vad jag läst är även hårdvaruraid betydligt bättre på att upptäcka felaktiga diskar och slå av dem. Dessutom avlastas cpu via hårdvaruraid, men det hör inte till saken just nu ;)

Tror vi har gått lite offtopic nu btw ;)

edit: skrivfel
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat