Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Citat:
Ursprungligen postat av chrizz
Mjo, jag kör raid1 idag. Mjukvaruraid dock via debian, men jag planerar att köpa ett riktigt hårdvaruraid, främst för att slippa krångel och problem vid bytet till freebsd (jag kommer byta ändå förmodligen, även om det numera lutar mot i386)
|
På vilket sätt är hårdvaruraid mer flexibelt än mjukvaru? Jag kan inte se en enda fördel ur den synpunkten.
|
För att du får ett smidigt gränssnitt att hantera raiden med och du slipper blanda in operativsystemet. Dessutom ges möjligheter som hotswap för enkla diskbyten. Må hända att hotswap kanske fungerar med mjukvaruraid (OS-baserat alltså) om kontrollerkortet stödjer det, men i mina ögon innebär det fortfarande mer krångel i form av konfigurering av raiden i operativsystemet.
edit: Du missförstod nog, eller så skrev jag otydligt bara. Jag menar inte att hårdvaruraid som sådant innebär krångelfritt, men mjukvaruraid finns i två varianter; kontrollerkortbaserat eller helt operativsystembaserat. Det senare är i mina ögon betydligt krångligare, men ser man på det så kan jag omformulera att jag vill byta till kontrollerkortbaserad raid (så man inte blandar in operativsystemet helt enkelt) men i mitt fall lutar det åt riktigt hårdvaruraid.