Visa ett inlägg
Oläst 2005-11-05, 17:42 #5
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by danielos@Nov 5 2005, 16:44
Citat:
Har läst om prestandaskillnader på runt 10%-20% i vissa fall (främst opteron).
Japp det stämmer, men vad hjälper 20% bättre prestanda om det går instabilt? Jag har en DL380G4 3G XEON med 2 Gb ram och pressar man den går CPU:n med 94% idle, så det är inget problem. Läsar man http://dev.mysql.com/books/hpmysql-excerpts/ch06.html så framgår det att man CPU:n sällan är flaskhalsen, då är det bättre med ett stabilt system med snabba diskar raid 1. Fördelen med raid 1 är att man läsar i optimala fall dubbelt så snabbt från disk (OS:et kan välja vilken disk att läsa ifrån) Att skriva till disk är som vanligt. Men eftersom ett mysql uppbyggda webbapplikationer oftast displayar info snarare än sparar ny data är raid 1 det som är viktigast tycker jag. Dock om man vill satsa extra ska man köra raid 1+0 för ytterliggare prestanda förbättring.
Mjo, jag kör raid1 idag. Mjukvaruraid dock via debian, men jag planerar att köpa ett riktigt hårdvaruraid, främst för att slippa krångel och problem vid bytet till freebsd (jag kommer byta ändå förmodligen, även om det numera lutar mot i386)
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat