Visa ett inlägg
Oläst 2005-11-05, 14:49 #37
eldsjäl eldsjäl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
eldsjäl eldsjäl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
Har följt denna tråd ett tag ett tag nu och vill påpeka vissa saker

Berneboy:
Citat:
Ur sökmotorsynpunkt håller jag med dig, att det inte kan skada en webbplats att ha varken inkommande eller utgående länkar (idagsläget i alla fall).
Detta stämmer inte. Du har däremot rätt i att länkar du får till dig inte kan skada dig.
Däremot påverkar länkar du lägger till andra siter. Det är rätt logiskt. Du är webmaster och har därför kontroll på din sida inkommande länkar kan du inte påverka.
Har du inte kontroll över ditt content (forum etc.) rekommenderar vi "rel=nofollow" på de ställen användare får mata in information. Fundera även på hur länkarna återfinns kontextuellt är de mitt i texterna eller på avgränsade områden?

Tjörndesign:
Citat:
Samtidigt är igentligen inte det heller relevant utan frågan är om en länkfarm eller om externa länkar överhuvudtaget skadar en hemsida.

Mitt svar är nej.
Externa länkar påverkar inte negativt då du inte har kontroll över dessa.

Tjörndesign:
Citat:
Hela Google's och dom andra spindlande sökmotorernas tekniker BYGGER PÅ LÄNKAR.
Om du inte har några länkar till din sida så hittar inte robotarna din sida.
Glöm anmälningsformuläret på t ex Googles hemsida, ni tror väl för allt i världen inte att Google tar hänsyn till dom ?
Det har dom inte gjort på många år nu.
Du har både rätt och fel. Sant är att det troligtvis inte ger dig bättre placeringar. Däremot kan det vara ett bra sätt att få med en ny sida i sökmotorn om man inte har inlänkar.
Ni får fundera lite om det kan vara positivt eller negativt

llr:
Citat:
Intressant att man bland SEO-konsulterna kallar det ”sitemap”
Kan inte annat än att hålla med. Den viktiga frågan är dock i mitt tyckte inte att man använt en felaktig benämning, utan snarare att kunden är medveten om metodiken som används.

Tjörndesign:
Citat:
Skillnaderna är att ALLA SEO FÖRETAG länkar mellan sina kunder för att hålla kontroll på vilka som är med.
Det är väl ändå inte därför ni använder er av denna metod? Snarare är det väl för att det är svårt att skaffa bra kvalitetslänkar?

Min personliga syn:

Jag kan förstå varför SEO bolag använder denna metod för att bygga länkvärde. Länkar byter väldigt mycket för sökmotorer.
Personligen tycker jag att den är helt okej så länge det är en synlig länk (inte bara Noframes) samt att kunden är medveten om metoden som används.

En bra tumregel för sökmotorer att följa är att man skall kunna förklara vad man gjort och varför. Det är t.ex. därför vissa sidor med cloaking (redirects baserat på vart i världen du bor) finns kvar - även om det på inga sätt rekommenderas och kan ställa till andra problem för dig.

Att skaffa bra länkvärde är svårt. Det är vi medvetna om. Det bästa rådet jag kan ge er dock är att fokusera på ert erbjudande och innehåll. Sökmotorer gillar mycket unikt innehåll.
En annan sak som jag är lite förvånad över varför ingen i Europa tagit tag i ännu bland SEO:er är SEO-PR. Få siter, tidningar och annat att förstå det unika i vad era kunder gör.
Är någon intresserad av detta läs gärna mer på http://www.seo-pr.com/.

Summering:
* Content IS king
* Bra siter blir länkade till. Se till att bygga ett intresse!
eldsjäl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat