|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Dec 2003
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Dec 2003
|
Föresten, du frågar om hur /tmp och /var växer med tiden. Jag förstår inte vad du menar. Visst, under /var/log har man ju normalt alla loggfiler och beroende på vad du väljer att logga och om du roterar samt komprimerar eller ej kan de bli rätt stora, men det är ju ingen storlek för en modern hårddisk med många GiB kapacitet. Dessutom känns det rätt menlöst att ha 3 år gamla loggar som man ändå aldrig kommer gå igenom. Loggar bör ju dessutom föras över till en annan burk av säkerhetsskäl. Värt att nämna är att syslogd har stöd för loggning över nätverk. Resten som ligger på /var är ju inte annat än vad du själv väljer att lägga där. Ofta webbroot:en samt email och kanske också databas. Du har bästa koll på det själv vad du behöver.
/tmp bör inte innehålla mycket. En handfull MiB kanske. Hårddisk är billigt så släng på 1GiB så har du så du klarar dig många gånger om.
Jag föredrar att ha två separata partitioner för loggfiler. Den första partitionen ligger alla aktiva loggfiler på. När dessa loggfiler ska roteras komprimerar jag dom först och lägger dem sedan på den andra loggpartitionen. Det finns tre anledningar till att ha separata partitioner för detta. Dels för att det ofta skrivs små mängder till loggfilerna. Det gör att filsystemet blir onödigt fragmenterat. Nu är fragmentation inget större problem på normala filsystem för Linux men man behöver ju jävlas med filsystemen för det. Den andra anledningen är att förhindra att det tar slut på ledigt utrymme på en viktig partition. Anledning tre är att spara diskutrymme. Ganska onödigt att spegla loggpartitionerna.
|