|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Dec 2003
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Dec 2003
|
Först och främst skulle jag lägga /usr på egen partition monterad ro.
Databasen skulle också få hamna på egen partition dels för att kunna placera den nära centrum på hårddiskarna och dels för allmän flexibilitet. Dessutom är det mest diskaccess för databasen och därför kan det vara bra att filerna inte är utspridda över en större partition.
Om du kan montera /var nosuid,noexec så gör det inget att ha tmp där, men annars skulle jag lägga /tmp på egen partition för att kunna montera nosuid,noexec. Du behöver föresten inte göra en hård länk från /tmp utan en symlink funkar fint.
Vad har du tänk använda /home till? Låter som att den är 100% för stor.
Angående block size så har det helt och hållet med vilket filsystem du använder. Jag kör Reiserfs 3.6 på allt förutom /tmp och planerar snart att gå över till Reiserfs 4 på de stora diskarna. Jag kan inte tänka mig att inte Reiserfs skulle vara det filsystemen som ger bäst prestenda för databaser av de 6 vanligaste filsystemen. Backar inte upp det påståendet med någon fakta.
Om du har ont om diskutrymme så borde du kunna pruta lite på swappartitionen.
Lite allmänna tips:
Montera med noatime på alla partitioner du tycker att det inte gör någon skada på (ger bättre prestanda). Bör ej användas på root.
Montera med nodev,nosuid,noexec överallt du kan.
|