Visa ett inlägg
Oläst 2005-11-04, 14:40 #1
paulie paulie är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2005
paulie paulie är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2005
Jag ska sätta upp 2 redundanta MySQL servrar. Initialt kommer endast en server användas åt gången och den andra kommer mera att agera backup, eventuellt kan båda komma att användas parallellt i framtiden. Lösningen är alltså inte till för lastbalansering eller för att höja prestanda. Det är mer en från om en ”high availibility” lösning.
De 2 servrarna kör Windows 2000 med MySQL 5.0. Att byta till Linux/Solaris eller annan Unix dialekt är i dagsläget tyvärr inte möjligt.

Jag började med att titta på klustring, men insåg att det inte finns stöd för Windows i nuvarande version.

Nästa steg var replikering. Jag insåg dock att replikering i MySQL är en ”envägs replikering”, dvs att den som agerar "slave" får data från den som agerar ”master”.
Detta skulle vara ohållbart i ett scenario där ”master” servern går ner och data skrivs till ”slave” servern. Då detta data inte kommer replikeras tillbaka till master servern.

Ett tredje alternativ vore väl antagligen att ha någon form av delad lagring som GFS eller DRDB i linux. Jag vet dock inte vad det finns för liknande möjligheter i Windows.

Några förslag på vad som skulle vara ett lämpligt sätt att lösa problemet?
paulie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat