Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-31, 18:47 #16
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Citat:
Ursprungligen postat av DeSoto
Är det från samma IP, med samma browser-typ och inom 24 timmar, så kan man vara hyffsat säker på att det är samma person.
Tyvärr så kan man INTE det. Det är ytterligare ett problem till det som vi talat om tidigare här. Det är nämligen så att det är många företag, myndigheter, datortek, skoldatasalar, biblioteksdatorer med mera där ett flertal datorer utåt sett har samma IP. OCH de har samma installationer, dessutom. I de där fallen jag nämnde är det därutöver så att även om man kunde identifiera den enskilda datorn så vet man trots det inte att det är samma person. Många de nämnda datorerna delas av flera personer under en dag.

Så, säker på att det är samma person kan man alltså inte vara. Jag skulle nog säga att man inte ens kan vara "hyffsat" säker.

/Bengt
Visst finns det osäkerhet i detta också men om man jämför nackdelarna med fördelarna så ser det ut så här.

Säg att 10 % blockerar cookies (Troligtvis en lägre siffra), av dessa sker 5% av köpen från en dator med gemensamt ip-nummer utåt och EXAKT samma mjukvara på datorerna. Denna siffra är troligen lägre, skulle gissa på 1 procent.

Detta ger en felmarginal på 0.5% (1 av 200) av köpen, jämför detta med att affiliatesen förlorar 10% (1 av 10) av köpen.

Sedan får man också komma ihåg att det finns en personer som EJ har fast ip-nummer, dessa betalas det inte ut någon ersättning för och denna förlust får då affiliaten stå för, om man då jämför med att 1 av 200 köp blir felaktigt krediterade till affiliaten så är går nog detta på ett ut.

Något måste göras, jag har inte riktigt fattat varför alla är så rädda för cookies, det är snarare så att rädslan beror på människor som inte har någon kunskap försöker stifta lagar till höger och vänster om något de inte förstår.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat