 |
Flitig postare
|
|
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
|
Den bästa lösningen är nog en kombination av olika sätt. Först och främst cookies och referer, eftersom de flesta trots allt inte vet hur man tar bort dem, och ännu mindre vet vad cookies är.
I andra hand kan man använda en kombination av IP, browser och tid. Är det från samma IP, med samma browser-typ och inom 24 timmar, så kan man vara hyffsat säker på att det är samma person. Sen skulle man kunna göra som så, att är det samma IP, samma browser-typ men inom 48 timmar, så minskar sannolikheten att det är samma. Då får man en mindre summa, eftersom det förmodligen är den personen, men att man inte vet helt säkert. Här kan man göra en MD5-sträng av IP, http_user_agent, http_accept, http_accept_charset, http_accept_encoding och http_accept_language som identifieringssträng. Man sparar tid och den strängen och har att få fram unika. Att två personer skulle ha exakt samma inställningar och samma IP inom 24 timmar är väldigt osannolikt.
I sista, och mest osäkra, hand kan man låta kunden fylla i hur den hittade till sidan och sedan köpte produkten. På så sätt kan man i vissa fall även komma åt de som inte gör köpet vid samma dator som de hittade dit vid.
|