Citat:
Originally posted by eddman@Oct 27 2005, 15:11
Hej!
Jag och min kompanjon skall sätta upp en linuxserver som skall köra Apache/MySql/PHP. Servern skall stå i en serverhall någonstans i GBG som colocation. Jag undrar om någon här vet om någon bra nybörjarguide för att sätta upp en hyggligt säker linuxserver efter givna förutsättningar? Eller finns det något totalpaket som skulle fungera, dvs någon lämplig linuxdistribution med det mesta inbakat?
Vi är inte direkt tappade bakom flötet, vi har stenkoll på datorer både när det gäller hårdvara, programmering och Windows/ISS. Men som sagt har vi ingen erfarenhet alls av Linux./unix.
Övriga saker som man ”skall tänka på” när man skall sätta en egen server i en serverhall?
Mvh Ed
|
Finns säkert millioner med tips du kan få när du väl valt rätt dist. Vilken dist du ska rekomenderas att välja beror på vem det är som rekomenderar. Själv tycker jag att Fedora är lätt, det finns många 3djepartare byggda för den osv. Problemet är dock att supporten (dvs uppdateringarna) inte är värst långvariga.
Själv kör jag taolinux, som är en RedHat enterprise "kopia". Eller rättare sagt, linuxdist byggd från RHEL-source-paket. Fungerar mycket fint.
Den ända generella rådet jag skulle kunna ge dig är att, när du är klar med installationen, du scannar burken med Nessus. Nessus kommer tala om för dig vad du behöver veta om säkerheten på din burk.