Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-26, 23:33 #18
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Marcus@Oct 26 2005, 20:00
Kanske var lite otydlig, men att ta in kompetent personal "inhouse" som du säger, var vad jag menade med att själva göra det; inte att VD'n ska ägna sig åt sökmotoroptimering.
Jag menar på att i de flesta fall skulle de inte vara ekonomiskt försvarbart att hyra in kompetent personal för sin SEO. En SEO-tekniker kostar garanterat mer om du ska hyra in honom under eget tak, jämfört med om du köpte tjänster hos ett SEO-företag som underleverantör. Och då snackar jag inte bara timdebitering.

Tycker att du är lite otydlig när du säger "göra det själv". Du menar alltså inte VD:n, men vem menar du då? Marknadschef/marknadsansvarig? Receptionisten? Städerskan? Kort sagt, det finns en anledning till man gärna ser att ens personal håller på med det de är bäst på.

Du talar om IT-tekniker och webbansvariga som en självklarhet där ute. Det är en bild av verkligheten som jag skulle vilja nyansera något. Det är bara större företag som har personal på plats dedikerad till sin webbplats, och ofta är webbplatsen i sig en (oförtjänst) lågprioriterad intern angelägenhet. Det här har självklart med okunnighet att göra. Det och oförståelse och dålig insikt i nya mediakanaler samt ny teknik hos beslutfattarare ute i näringslivet. Men det är en annan diskussion. De allra flesta företag tar med rätta hjälp av reklambyråer och webbyråer för att utveckla sin webbplats.

Även stora företag och organisationer som köpt in exklusiva CMS för 100 000-tals eller miljontals kronor att kunna uppdatera webbplatsen med själva, kommer ofta krypande till korset (byrån) och ber dem "lägga in den här texten och den bilder så att det blir så här", och får en faktura tillbaka. Lite komsikt, men så ser verkligheten ut idag.

Jag tror att du måste lyfta blicken lite, kan anta att man lätt blir hemmablind som Internetentrepenör när man själv kan lite om allt och själv styr och ställer med sina engagemang online. De stora massorna kan förvånansvärt lite om Internet - och är dessutom väldigt rädda för det! Men successivt förändras det i och med att nya datorvana generationer kommer ut på arbetsmarknaden.

Utan att gå in på specifika SEO-företag och deras arbetsmetoder, så menar jag på att det generellt sett skulle vara en förlust för ett företag att:

1. Försätta egen personal ur ordinarie produktion och utbilda dem, för att sedan som ett tredje steg låta dem jobba med det.
2. Hyra in Nisse från SEO-power för tre gånger timkostnaden jämfört med om han fick sitta på sitt hemmakontor och jobba och dessutom då vara tillgänglig i arbetslaget på ett annat sätt etc, etc.

----------------------------

Det är här annars en klassisk diskussion. Under desktop-revolution på 80-talet trodde först en del företagare att de lika gärna själva kunde producera tryckmaterial, direktreklam och så vidare. Gick det bra? Nej, och de flesta slutade resonera på det sättet.

Efter IT-bubblan kan man tala om en interaktiv desktop-revolution. "Det finns ju frontpage" och vips tyckte vissa företagare att de själva lika gärna kunde göra sin webbplats. Resultatet? Inte så bra. Det räcker inte med att kunna tekniken. Man måste kunna kommunikation, marknadsföring, varumärkespositionering, målgruppsanpassning och tusen andra saker som det tar år att lära sig och det gör man på till exempel Berghs, Forsbergs, Beckmans, IHR Marknadskommunikationslinjen med flera. Det är mer än att bara kunna form och ha känsla för det, du måste kunna språket, tonen, anslaget... Där kommer copywritern in. You name it. God kommunikation vinner alltid över dålig kommunikation.

...Och här är vi idag. I det här fallet ligger diskussionens fokus på just SEO-tjänster.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat