Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-26, 21:47 #15
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by hubbert@Oct 26 2005, 21:10
Citat:
Så du menar, för att hårddra det hela lite, att man ska anlita ett sökmotoroptimeringsföretag för att få sin sajt listad i några enklare länkkatalogprojekt och sin titel ordnad?
Tja det var ju en hårddragning som var lite snäv, lindrigt sagt.
Att kunder skulle ha koll på det här med kataloger som sunet trots att det har gjort sidan själv är absolut inget som stämmer. Det finns ett antal som slängt ihop en sida själv (eller grannes son) i Frontpage, som inte har en susning om vad title, description eller överstämmande sidtext är för något.
Jag tror vi pratar om lite olika typer av målgrupper. Jag vände mig snarast med mitt uttalande om att man bör tänka över sin SEO-satsning till de som besöker WN. De flesta här hoppas jag känner till vad title och META-description är. Men jag kanske har för stark tilltro till den nivå vi försökt hålla här

Citat:
Sedan att prata om en teknisk ansvarig för webbplatsen vet jag inte om det är så relavant. Det finns ungefär 150.000 företag i Sverige som har mellan 1-6 anställd. De flesta företag i landet arbetar faktiskt i branscher som ligger utanför IT-sektorn om det nu undgått dig och har ingen teknisk ansvarig för hemsidan.
Oavsett om det finns någon tekniskt ansvarig eller ej så måste ju som sagt någon ha knackat ihop webbsidan, så länge ingen konsult gjort det; som jag nämnde tidigare. Speciellt för småföretagare på 1-6 anställda borde det vara extra viktigt att skära bort den återkommande utgiften om det är möjligt?

Citat:
Om du tror att en småföretagare inom, säg hårvård, har intresse och lust att lära sig SEO, så tror du fel.
Jag kan också lära mig laga min egen bil, en verkstadshandbok lite verktyg och så är det bara att köra igång. Det kommer ta längre tid och inte bli så bra gjort, därför köper jag den tjänsten av proffs istället. Samma förhållanden är det inom webbdesign SEO.
Skulle du använda en bilverkstad som återkommande skulle fakturera dig på 1500 SEK i månaden för att din bil överhuvudtaget ska fortsätta fungera eller skulle du välja att utnyttja en mekaniker för en engångsavgift som såg till att din bil fungerade tills dess att det nästa gång behövs en åtgärd? Det är just den återkommande kostnaden för att hamna i länkfarmar som jag ställer mig frågande till, inte huruvida man ska utnyttja professionell hjälp från konsulter eller inte. Bör man verkligen binda upp sig och göra sig helt beroende av ett företag för en återkommande kostnad om det finns möjlighet att lösa det på annat sätt?

Frågan kvarstår som sagt fortfarande; är det ekonomiskt försvarbart att köpa in SEO-tjänsten i ett långsiktigt tänkande med t.ex. återkommande månatliga utgifter?

Citat:
(Börjar förstå varför ingen IP-koll har gjordes i en senaste tråden)
Jag antar att du refererar till denna tråd. IP-kontroll gjordes och eftersom det inte fanns något som överhuvudtaget överrensstämde så fanns det ingen anledning att kommentera det. Tycker inte heller att man helt kan ignorera och avfärda något utan underlag, när det återkommande höjts röster kring arbetsmetoder vissa SEO-företag utnyttjar.

Citat:
Citat:
Vilken typ av annat arbete är det du refererar till som är bestående, förutom det som jag ovan nämnde som borde ta på sin höjd, en arbetsdag?
Om du vet att detta arbete tar max en arbetsdag så tja vad skall jag säga mer än att jag inte behöver synpunkter från dig om mina egna sajter, tror inte du är kompetent att avgöra det.

Men om jag någon gång vill veta vad du tycker om mitt arbete så frågar jag.
Är vi överens om det?
Att ordna title, description, ansökan till sunet resp. dmoz borde inte behöva ta mer än en arbetsdag. Då har man förmodligen gjort något fel eller så skriver man väldigt långsamt. Med min erfarenhet som redaktör på DMOZ så kan jag intyga att det inte är några uppsatser som skrivs i ansökningarna direkt.

Tja, om du vill diskutera huruvida min kompetens är högre än din gällande SEO så kan vi ju för enkelhetens skull jämföra några av mina 25 sajter som har samma PR eller högre än de som finns i din profil. Men nu kanske vi inte ska börja prata menlösa siffror. Vad jag ville få fram var att jag inte tyckte att din sajter verkade speciellt optimerade och att du därför förmodligen inte anlitat SEO-företaget vi diskuterat