Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-26, 20:12 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by hubbert@Oct 26 2005, 16:34
Kan bra instämma med Nobody.
Dessutom så försvinner ju inte sidan från sökmotorerna bara för man avbryter ett samarbete. Den kanske tappar placeringar, men ett seriöst SEO-företag som jag anser TjörnDesign är gör ju en hel del annat också.
Inläggning i neutrala från SEO-företaget inte påverka länkkataloger som ex sunet (och ja många kunder känner inte till den). Titelbeskrivningar, och strukturer för mappar, filer, sidinnehåll etc.
Det arbetet finns ju kvar även efter avslutat samarbete.
Så du menar, för att hårddra det hela lite, att man ska anlita ett sökmotoroptimeringsföretag för att få sin sajt listad i några enklare länkkatalogprojekt och sin titel ordnad?

Har man tillräcklig koll på att skapa sin sajt själv (och inte lejt ut även det arbetet på konsulter) så bör man nog ha kompetens nog att både känna till Sunets katalog och DMOZ. Om inte annat borde det inte ta mycket mer än max(?) en arbetsdag för de tekniskt ansvariga att läsa igenom och anpassa sajten punkt för punkt enligt en grundläggande SEO-guide där man får information om t.ex. sitemaps, fil-/mappbenämning (inkl. modrewrite), titel-utformning, description, vägning av ordintensitet och de främsta länkkatalogerna. Med det gjort kan man återigen ställa sig frågan om det är lönsamt att anlita ett sökmotoroptimeringsföretag långsiktigt istället för att ta in/utbilda egen personal.

Vad grundar du din uppfattning om att TjörnDesign är ett seriöst SEO-företag (som gör ett bestående arbete för positioneringen på SERPsen)? Skulle vara intressant om att höra om du har någon konkret kännedom om deras arbetssätt eller liknande. Främst för att veta hur stor vikt man kan lägga vid ditt uttalande/uppfattning och vi brukar ju vanligtvis önska källorna till den "fakta" som uttrycks. Ingen av sajterna i din profil ger uttryck för något imponerande SEO-arbete så jag är lite fundersam till din verkliga kännedom om det du gör uttalande kring.

Jag är inte på något sätt specifikt kritisk till just TjörnDesign men som vi sett i tidigare trådar så använder TjörnDesign sig av länkfarmar som alla andra. Att tro att man får ha sin länk kvar där efter avslutat samarbete känns bara naivt. Vilken typ av annat arbete är det du refererar till som är bestående, förutom det som jag ovan nämnde som borde ta på sin höjd, en arbetsdag?