Citat:
Ursprungligen postat av Nobody
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Kortsiktigt kan det vara bra att anlita ett sökmotoroptimeringsföretag just eftersom de sitter på stora resurser att hamna högt i sökmotorerna vilket snabbar på processen med placeringen. Man bör ju dock ha klart för sig vad det innebär i framtiden med eventuellt höjda avgifter eller t.ex. avslutande av samarbetet och liknande.
Långsiktigt är det bättre att jobba med sökmotoroptimeringen själv och bygga upp egna länkbyten och marknadsföra sin sajt så folk själva länkar. Sammantaget skulle jag säga att det är bättre att sprida sina risker än att vara beroende av en enda aktör.
|
Jag skulle säga att de flesta företag tjänar mer på att koncentrera sig på sin kärnverksamhet istället. Eller som ett tredje alternativ ta in kompetent personal inhouse.
|
Kanske var lite otydlig, men att ta in kompetent personal "inhouse" som du säger, var vad jag menade med att själva göra det; inte att VD'n ska ägna sig åt sökmotoroptimering. Frågan är ju alltså inte huruvida man ska ägna sig åt sin huvudverksamhet eller ej, utan om det överhuvudtaget är lönsamt att utnyttja SEO-företag för ett långsiktigt positioneringstänkande i kontrast till att få det grundläggande SEO-jobbet gjort på annat sätt.