Ämne: Copyright?
Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-25, 09:41 #6
King Edward King Edward är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
King Edward King Edward är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Du kan inte jämföra SonyEricssons logo mot en webbsida, eftersom det antaligen är två helt skillda saker. Allting som man skapar, oavsett om man registrerar det någonstans eller inte, har man copyright på. Målar du en tavla har du copyright på denna - även om du inte skriver copyright läst ner i hörnet på den . Men, med enbart copyright som skydd får du vid eventuella problem svårt att bevisa att du verkligen var först med just din skapelse.

Därför finns det en mäng olika skydd, bland annat varumärke (text / bild). SonyEricsson är ett internationellt varumärke (både skyddat som text- och bildmärke), och det är skyddat upp över öronen. Medan när det gäller webbsidor tror jag inte du kan skydda den på något annat sätt än just genom copyright.

Jag vet att för några år sedan gjordes det en ny webbsida till den danska kronprinsen i födelsedagspresent (http://www.kronprinsparret.dk/). Denna anklagades av ett Svenskt företag vara en kopia på deras företagswebbsida. Om jag inte missminner mig gick det hela till domstol t o m.

Hur som helt, detta var lite kuriosa i ärendet. Men personligen tycker jag att du ska försöka hitta på något eget. Det är väl roligast i slutändan ändå?

// M
King Edward är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat