Jag kör lite udda lösning, krävde lite aktivitet i början för att få den att snurra igång, men fungerar alldeles ypperligt till det jag behöver.
Den tar backup på de kataloger och filer jag har sagt åt den att köra.
-> 1st Compaqserver med 2st 533mhz processorer (vroom) och 768mb minne med OpenBSD
-> 4st 19Gb scsi-diskar + 2st 160gb ide-diskar.
Har mountat enheter ifrån den servern till min och frugans workstations och allt lagras på burken, varje natt köra en backup på mapparna (DAR) och skyfflas till arkivet på IDE-diskarna, 2 gånger per dag körs också ikrimentiell (stavning?) backup så att ändrade filer också lagras i en annan backup.
Har giganätverk mellan alla enheter, dock sitter Compaq-burken på en 100mbit port, och jag har inte sett någon som helst lagg eller segheter i detta, nu är förvisso mitt nät riktigt shape;at och mycket regler hit och dit vem som får göra vad och före vem, men jag tror inte det är några problem utan liknande shaping

(Bara jag som älskar att pilla

)
Totalt kostade det kanske cirka 3500:- med hårddiskar, men det var kanske 1,5 år sedan jag köpte burken, ide-diskarna kom till senare.
Vet inte om man kan kalla denna lösning varken NAS eller SAN, men den utför väldigt lika det jag behöver.
Vilka ytterligare funktioner behöver du utöver det jag t.ex. har i min lösning ?