Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-21, 15:44 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag ska skriva in i våra leveransvillkor att varan måste återsändas i originalförpackningen. Tyvärr så är ju konsumentköplagen inte dispositiv, så det spelar nog ingen roll om jag skriver det egentligen, för konsumenten kommer ändå få rätt. Nu är jag mindre orolig över att hamn i tingsrätten än att få missnöjda kunder. I rätten måste kunden bevisa att varan är trasig på grund av ett fabrikationsfel eller oaktsamhet från vår sida. Lycka till säger jag bara. Missnöjda kunder är däremot inte kul. Jag tar våra kunder på otroligt stort allvar. Så i första hand handlar det inte om att försöka smita från våra skyldigheter till kunden, utan att på något vis kunna hävda vår rätt mot grossisten. Nu har jag bara läst 10 poäng juridik, så jag har inte så bra koll på de här sakerna. Men jag tycker det verkar orimligt att en grossist kan sälja vilket skräp som helst.

Att förhandla med grossister inom min bransch är inte det lättaste. De är jätte trevliga och pålitliga, ända tills någonting börjar krångla det allra minsta. Har jag klagomål så tycker de att då får jag väl handla från någon annan. Väl medvetna om att samtliga grossister i min bransch är precis likadana som de själva. Som jag sade så tyckte en av dem att jag skulle strunta i konsumentköplagen och vägra mina kunder reklamationer. Så jag vinner inget på att byta. Eftersom jag är envis så har jag nu faktiskt fått kontakt direkt med tillverkarna. Så efter mycket om och men så ska jag nu få handla ifrån dem istället. Jag har inte tagit upp frågan om reklamationer ännu, men jag hoppas på att de inte är lika omöjliga som deras grossister. Problemet med min bransch grundar sig alltså i dålig konkurrens inom grossistledet.

Vad gäller statistik över vilka produkter som reklameras så har vi självfallet en sådan. Nu är vi fortfarande ganska nya, så jag har ännu inte kunna se något mönster.

Vet någon säkert hur det är med kravet på originalförpackning? Jag vet att konsumenten får bryta en förpackning, utan att avsäga sig rätten till reklamation (ganska logiskt). I många fall får kunden även bryta en förpackning och sedan trots detta åberopa ångerrätten som gäller för distansavtal. Som tur är slipper vi det eftersom vi säljer intimprodukter och där är lagen inte tillämpbar. Men kan jag verkligen kräva att en konsument som vill reklamera en produkt som gått sönder ett halvår efter köptillfället har sparat förpackningen? Finns det ingen som är en hejare på avtalslag och konsumenträtt här?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat