Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-20, 01:31 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Hej.

Jag kan tipsa om Dell x300 och IBM x40. Det är två datorer som jag vet är bra. Tyvärr så känner jag inte till de andra 12tummarna så jätte bra.

Eftersom du vill ha en hårddisk på minst 5400rpm (vilket är väldigt klokt av dig), så skulle jag ringa till Dell eller webbutiken/butiken som du tänkte köpa datorn av och be dem sätta in en sådan. Jag har själv en Dell Latitude D610 med 7200rpm. Hos Dell på nätet finns den modellen inte att välja med så snabb disk, men säljaren som jag pratade med fixade det ganska lätt.

DDR2 minnen vill du inte ha om du inte känner för att köpa en onödigt dyr dator dvs. DDR2 minnen är nämligen inte snabbare än vanliga gamla hederliga ddr minnen. I vissa fall kan du få en prestandaökning på max 3-5 % med ddr2. För det mesta får du ingen prestandaökning överhuvudtaget. Det är nämligen inte enbart antalet mhz som avgör hur snabbt ett minne är.

Om du har pengar så skulle jag däremot rekommendera dig att köpa en dator med 1 gib ram. Gick själv från 512 mb till 1 gib nyligen och jag kan säga att det verkligen gör skillnad.

Om du inte ska spela så klarar du dig på vilket integrerat grafikkort som helst. Låt dig inte luras av dyra grafikkort med nya pci-express istället för agp 8x. Grafikkort idag använder inte ens den fulla kapaciteten i agp 8x, så ett som bygger på pci-express behöver inte nödvändigtvis vara snabbare. Om du däremot vill kunna koppla datorn till en tv (vilket ju är väldigt trevligt) så behöver du ett grafikkort som stödjer tv-out. Förutsatt att du inte har en ny och läcker lcd-tv med VGA/DVI ingång.

Om du vill titta på film när du är ute på resande fot så ställer det väldigt stora krav på batteriet. Reser du i första klass så brukar det inte vara några problem, eftersom det ofta finns eluttag. Även om det står att datorn ska klara sig i 4 timmar på bara batteriet så kan det innebära att det bara räcker för 1 timme film. Vill du kolla på film så är Pentium M även ett väldigt klokt val eftersom processorn är strömsnål.

Om jag vore du skulle jag alltså lägga pengarna på 1gib ram och ett extra batteri, så du kan kolla på film när du reser. Tänk även på att 12tum datorer inte brukar ha modulär cd/dvd-spelare. Du tvingas alltså släpa omkring på en extra spelare om du vill ha tillgång till en sådan när du reser.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat