Jag använder en begagnad Dell Latitude D600 1.7 GHz centrino, 512mb ram och 40gb disk. Köpte den för 6000kr när den var 9-10 månader gammal. Bärbara sjunker i pris oerhört snabbt, och den här kostade ny runt 16-17000kr
Den duger gott till allt det du beskrev, och även lite mer krävande grejer i Photoshop t.ex.
De dyker upp ibland på blocket, men säljs väldigt snabbt så det gäller att vara först.
Men vill du ha något utan lull och flashiga grejer så tycker jag du kan kolla på Dell iaf. Vad du än gör, köp något med hyfsad upplösning på skärmen. Jag vet inte hur du ser på det iofs, men jag tycker det är hemskt med 1024x768. 1400x1050 är en underbar upplösning på en 14" skärm. Man får plats med mycket, men det är ändå inte så smått att man knappt ser texten. Precis lagom i mina ögon.
Jag hade en HP nc7010 tidigare. 15.4" wide, och den hade 1280x800 upplösning. Jag köpte den ny för 16500kr. ack så besviken jag var bara dagar efter inköp. Jag var för ivrig och impulsköpte och tyckte "äh, 1280x800 räcker väl".. tjii fick ja. Det är bara widescreenvariant på 1024x768, och på en så stor skärm som 15.4" så kändes ikonerna gigantiska.
Det är min åsikt iaf, gör vad du vill med den.
Mvh.
edit: läser naturligtvis i efterhand att du är ute efter 12" och då blir ju min upplösningspredikan poänglös direkt, men jag låter den vara kvar och fortsätter väl med att tala gott om Dell 12" också. Men se upp med begagnade där. Jag vet inte om det är generellt, men en kompis till mig köpte en för bara 3500kr (12" dell c400 tror jag det var, lite äldre modell, så det är väl inte helt aktuellt för dig kanske.) och den är så gott som oanvändbar. Kraschar hela tiden osv. Vet inte vad det kan bero på, men något är mkt galet iaf.
I vilket fall, dells nyaste D400 ska vara en mkt trevlig liten pjäs. Kolla också på Sony Vaio, deras 12" ska vara mycket trevlig också. Jag har själv velat mycket och kollat mycket på 12" innan jag slutligen valde en lite större skärm. Det jag var inne på i prisklassen run 20k var just Dell Latitude 12", Sony Vaio, men även nån mer som jag inte minns namnet på just nu. Jag återkommer om jag lyckas hitta den... =)
Mvh igen.