Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-18, 23:52 #29
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Visst kan skolan vara tråkigt ibland. Man förstår inte varför man behöver lära sig om gamla döda kungar, växter och deras fotosyntes samt hur man extraherat alkaloider ur fruktkroppar. Jag förstår att man lessnar – onödigt vetande? Inte, kunskap är makt.

Exempel 1;
Ett företag som säljer takstolar vill att någon skapar en hel ny sajt för deras produkter. Du träffar dom och allt ser ut att vara klart då dom frågar om du kan skapa ett formulär där kunden kan fylla in sina uppgifter och så räknas material åtgången för takstolarna ut automatiskt. Det blir riktigt penibelt när du säger att du inte kan detta tack vare att du inte kan räkna vinklar.

Exempel 2;
Du är hos några vänner och hamnar av en slump bredvid inköpschefen för ett stort företag. Du arbetar på ett företag som har en produkt som du är säker på skulle passa inköpschefen. Att ta upp det direkt inser du är både klumpigt och idiotiskt. Du förstår dock av samtalen att inköpschefen har en stor passion och det är gamla författare. Inköpschefen vänder sig mot dig och frågar – Vilken är den största av våra gamla författare?
Förmodligen får du svara - Vet inte, jag skolkade under svenska lektionen.

Exempel 3;
Gudruns kusin Märta blåser in och ni blir utan både el och telefon samt träden ligger över vägen. Ovan på detta så dricker din lilla dotter någon giftigt som står i ett skåp. Hon mår illa. Vad gör ni? Hade du läst kemi i grundskolan så vet du förmodligen svaret.

Jag kan skriva flera exempel men det är min förhoppning att du förstår att en bred kunskapsbas kommer hjälpa dig genom livet. Kunskap kan man inte få för mycket av.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat