Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-18, 20:53 #16
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Gillar eller gillar inte ordet pirat... det är så man benämner icke märkes-optik. Likadant om det så gäller bildelar av hög kvalitet eller liknande. Och jo, hyperfly, jag har rätt bra koll också även om du inte gillar det jag skriver. Vill du veta vad som är det viktigaste på en bra digitalkamera förutom en skarp glugg? Jo, det är brusnivån på CCD-cellen. Och ja, det är klasskillnad på CCD-cellerna i billiga och dyra kameror så det är som alltid. Bilderna blir inte bättre än den svagaste länken.

Ska man plåta till familjealbumet så är det helt ok med en enklare kamera. Bilderna skrivs ut på familjens bläckstråleskrivare i litet format och vare sig färger eller skärpa granskas av någon större publik. Och visst, för publicering på webben behövs ingen superskärpa, men fortfarande behöver man ljus och det är ljusårs skillnad mellan lågdagerupplösningen på en bra och mindre bra CCD.

Jag upprepar poängen med andra ord. Du kan få ett jättefint resultat om du ska göra ett icke-profesionellt jobb. Ska du investera så är det som med all hårdvara, den sjunker i pris och prestandan ökar. Sedan att man måste läsa proffstester för att få koll på CCD-kvalitet är nästa steg, men det finns forum på nätet. Sök innan du köper. Många som vill kränga kameror jämför upplösningen i pixlar, men om man tar exemplet med att bilden ska visas på nätet, då har du ingen nytta av en 6 megapixel kamera om den inte levererar en låg brusnivå till bilderna med skärpa i de pixlar som skall levereras, för ovan skribenter har rätt. I en ishall är det både mörkt. Och ljust. Höga kontraster. Inget enkelt jobb skulle jag tycka i alla fall.

Här är en glugg som jag tror kan göra jobbet på medeldistans i en hockeyrink: http://www.cyberphoto.se/index.php?h...ticle=D70S1870

om du kikar på den D70 du är intresserad av så har den två stora fel för hockey. 1. Den har en alldels för svag ljusstyrka och den är dessutom flytande mellan typ 4,5-5,6 och ser du på bildtesterna av kameran så har du ingen upplösning i de svarata partierna under skärmen på bilden med BMW (jo, det får du med en bra glugg) och du ser en del artifakter i övergångarna mellan ljust och mörkt. Ska den röda färgen flöda utanför nallebjörnen? Tror inte det är ett färgfel på björnen även om det ser så ut.

Edit: Lägger till en länk
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat