Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-18, 20:31 #18
omid omid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 179
omid omid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av AndersE
I många fall är det inte den specifika saken som är viktig, utan att lära dig använda knoppen på halsen.
Om du endast skulle lära dig det du behövde för ditt arbete skulle du hela din uppfostran lära dig endast en sak och sedan inte ha någon valfrihet.
Ditt fokuserade sinne skulle aldrig göra uppgiften lika bra som någon som utvecklats intellektuellt genom att utsätta sig för många olika slags uppgifter.
Hoppas du förstår själv hur du låter?

Blir t.ex. en läkare bättre på att operera patienter bara för att han har lärt sig räkna ut vinklar? Hmm... Kanske, helt plötsligt under hjärt-operationen kanske han får för sig att räkna ut vinkeln mellan vänstra foten och högerarmen...
Anders har helt rätt i det han skriver. Det är inte saken i sig som alltid är viktig.
Och om du tycker att du idag läser mycket som du senare kommer glömma bort, så vänta bara tills du eventuellt en dag kommer ut på en teknisk utbildning på något universitet. Jag är snart klar med min utbildning på Chalmers och kan ju lugnt säga att hälften av alla kurser som jag klarat med bra betyg skulle jag idag inte ens bli godkänd på. Kunskap som man inte bygger på glöms bort. Det är inget konstigt eller något fel med detta.
Saken är den att dem ämnen som du faktiskt är intresserad av kommer du att bli specialiserad i och du kommer bli bättre och bättre på dessa ämnen. Övriga ämnen har du en bra grund i.

För att ta ditt exempel med vinklar: Skulle du imorgon välja att bli frisör så har du rätt, du kommer aldrig att ha användning av hur man beräkna vinklar.
Men om du väljer att fortsätta plugga så kommer du snabbt se att du har nytta av sin och cos i alla möjliga olika situationer. Oavsett om du kommer jobba inom ellära, bygga katapulter eller kanske helt enkelt vill skriva ett nytt quake, så kommer du se att matten du lär dig nu är en grundsten du inte klarar dig utan.

Då kanske du kommer med resonemanget "men jag vill bli frisör, jag skiter i det där"... Ja men när är du mogen att besluta något sådant? Ska en 10 åring få säga samma sak... "Jag vill bli polis, jag vill slippa matte i skolan", ska en 15 åring kunna ta ett sånt beslut, eller kanske en 18 åring?

Det är en avvägning av hur mycket man ska tvingas lära sig inom olika områden tills man som individ "hittat rätt". Av dem kompisar jag har på universitetsnivå så är det ingen som dem första åren viste vad han/hon ville göra när han/hon var klar. Efter att man "tvingats" läsa kurser inom en massa olika ämnen så har man till sist, ofta något år innan man tagit examen, kommit underfund med vad man verkligen vill bli bra på så specialiserar man sig i det.

Så att du idag tycker att det där med sin och cos är onödigt behöver inte betyda att du om 3 år kommer säga samma sak när du förståt hur användbart det är. Kan du inte sådan grundläggande matte så kan du ju på en gång säga hej då till alla ingenjörsjobb som finns. Skulle du nu inte vilja bli ingengör framöver så visst, då kommer du glömma bort allt detta, men du har i alla fall ett val idag.
omid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat