Ämne: reklampengar
Visa ett inlägg
Oläst 2003-04-27, 20:56 #14
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by Jome@Apr 27 2003, 08:51 PM
En fråga till Tobias mest, var går gränsen för mobilbetalningar? Jag driver själv en e-handelssajt som tampas med att få till en bra betalningslösning och att betala via mobil vore kanske just en sådan men i dagsläget verkar gränserna ligga kring 15-30 kronor (jag har inte hört mig för men jag har aldrig sett större belopp). Kommer vi att få se någon lösning där man kan betala några hundra kronor via mobilen? Eller det finns kanske redan?

I mitt fall handlar det oftast om mellan 150 och 500 spänn vilket gör att få betalningslösningar är riktigt effektiva.
Tyvärr så finns det ett eu-direktiv gällande microbetalningar som säger att summor över 30kr skall hanteras av en bank. För prenumerationstjänster är detta lätt att komma undan (kontrollerat med jurist) eftersom det aldrig går att bevisa hur många tjänster/produkter man egentligen får för pengarna. Om man billar 30x2 på 10 sekunder så kan man alltid hävda att de första 10 sekunderna kostar 30kr, därefter kostar 30 dagar ytterligare 30kr eller dylikt, jag förmodar att du ser vart jag försöker komma...

För produkter kommer förmodligen betal-sms aldrig att fungera, den största orsaken är att mobiloperatörerna "stjäl" för stor del av intäkterna.

Ett alternativ kan ju vara att folk registrerar sig som autogiro kund & betalar med ett sms till ett 0kr-kortnummer. Långsökt som fan, men det är det bästa jag kan komma på & då är det inte lönt att tänka vidare eftersom det innebär mer strul än att ta det "som vanligt" med postgiro/bankgiro.

Mvh, Tobias