Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-18, 18:34 #15
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Entreprenörsskap och ekonomi är väl bitar man får lära sig om man läser t.ex. samhällsprogrammet på gymnasiet? Andra gymnasieprogram som t.ex. naturtekniskt program är ju något som har en annan inriktning. Känner man sedan själv att man vill egen företagare så ligger det ju inga hinder i det eftersom det är saker man kan läsa in sig på själv. Det är väl också WN ett tydligt exempel på. Tror inte ens hälften av alla egenföretagare här har läst samhälls? Jag kan ju dock ha fel...
Jag läste företagsekonomi och drev UF-företag men jag kände inte att det gav särskilt mycket.

Det bör integreras i många kurser och även att man uppmuntrar till egenföretagande och entrenprenörskap.

Jag tror man skulle kunna öka antalet egenföretagare enormt om man bara entusiasmerade eleverna tidigare. Gästföreläsare, workshops, case studies och liknande hade passat lika bra på gymnasiet som det gör på universitetet. Även om man inte är intresserad av företagande så lär man sig väldigt mycket om att tänka kreativt, samarbeta i grupp och lösa problem.
Skriver under det direkt! Tyvärr är det idag så att många studerande är väldigt omotiverade. Inte blir det bättre att många av de ämnen man har idag faktiskt är av den karraktär att de tenderar att vara tråkiga.

Hade man undervisat mer i t.ex. egenföretagande och ekonomi hade vi nog sluppit alla Svenssons som idag är avundsjuka och hatar folk som det går bra för.

För trots allt måste ni väl hålla med om att man lär sig relativt mycket strunt i svenskan? Är det verkligen så viktigt att veta när en viss författare dog eller vad han skrev? Tycker att sådant kan man lära sig på sin fritid (ifall man är lagd åt det hållet). Man lär sig tyvärr mycket som man glömmer bort efter några år, eftersom man aldrig stöter på det och uppfriskar sitt minne.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat