Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-18, 18:00 #11
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av AndersE
I många fall är det inte den specifika saken som är viktig, utan att lära dig använda knoppen på halsen.
Om du endast skulle lära dig det du behövde för ditt arbete skulle du hela din uppfostran lära dig endast en sak och sedan inte ha någon valfrihet.
Ditt fokuserade sinne skulle aldrig göra uppgiften lika bra som någon som utvecklats intellektuellt genom att utsätta sig för många olika slags uppgifter.
Hoppas du förstår själv hur du låter?

Blir t.ex. en läkare bättre på att operera patienter bara för att han har lärt sig räkna ut vinklar? Hmm... Kanske, helt plötsligt under hjärt-operationen kanske han får för sig att räkna ut vinkeln mellan vänstra foten och högerarmen...
Vad spelar det för roll om man kan räkna ut vinklar?
Vad spelar det för roll om man vet vart Asien ligger?
Vad spelar det för roll om man kan alla religioner när man själv inte tror på gud?
Vad spelar det för roll att veta att det fanns en kille som hette Napoleon som försökte erövra Sovjet?
Vad spelar det för roll att vilket språk de pratar i Latin Amerika?
Vad spelar det för roll att veta att indianerna var ursprungsbefolkningen i norra Amerika innan de blev bortblåsta med vinden?

Hitler? Vem är det?
JFK?
Stalin?
Göran Persson?
Blair?
Saddam?
Armstrong?

Du ska lära dig allt detta för att det tillhör allmän bildningen i detta samhälle. Jag skulle bli mörk rädd om jag frågade en kollega till mig på jobbet och kunde inte svara på ett enda fråga. Jag skulle börja undra i vilken källare har han gömt sig det senaste seklet.
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat