Citat:
Originally posted by legis@Oct 17 2005, 17:22
Jag gör ett av mina få inlägg, eftersom frågan är intressant. Läser man Konsumentverkets beskrivning, så är själva ordvalet av mindre betydelse. Det kan vara rabatt, rea, realisation, just-nu, glass, röda lappar (vilket numera iofs är förbjudet) eller vadsomhelst. Det viktiga är vilken förväntning det ger kunden.
Ordvalet är alltså irrelevant, det handlar om förväntningen hos kunden att något för tillfället är billigare än vad det vanligtvis är. Är så fallet, så ska erbjudandet gälla under en begränsad period. Frågan är då, hur lång kan en sådan period förväntas vara inom denna bransch innan man anser det vara normalpris?
|
Läser man lagtexten rakt upp och ner så kan man ju tolka det som att det är OK sålänge den är tidsbestämd, frågan är då om t.ex. "Rabatten/kampanjen pågår till 25;e oktober 2012" är godtagbart, men å andra sidan tappar säljaren antagligen det man försökte uppnå med kampanjen redan då när inte behovet av snabba köp infinner sig hos köparen