Citat:
11 § En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter använda
uttrycket ËrealisationË eller något annat uttryck med motsvarande
innebörd, bara om
1. försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens
ordinarie sortiment,
2. försäljningen sker under en begränsad tid, och
3. priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala priser
för motsvarande produkter.
Obeställda produkter m. m.
|
Där står Realisation, eller något annat uttryck med motsvarande innebörd, en tolkningsfråga alltså.
Kan ju vara intressant att se hur medlemmar på WN tolkar detta, är REA samma som Rabatt ?
Ett exempel kan ju vara som här i sundsvall där närliggande butiker till en brandolycka har försäljning, de exponerar sina varor med "REA på rökskadade kläder", en annan skylt man ofta ser "REA - nya höstmodet på väg in" och liknande.
När jag var på en ljudbutik för några dagar sedan och köpte lite kablar fick jag "rabatt" på 20% bara för man kände han i kassan, frågan är dom dessa tre olika exempel betyder samma sak, finns det t.ex. någon som får REA på kvittot när ni prutar i en butik ?
Edit2:
Kom på nu också att jag har faktiskt aldrig sett aktuella modeller / märken / produkter i butiker som har ordet REA, utan det är alltid äldre modeller, utgående artiklar eller liknande som får order REA.
Däremot RABATT ser man ofta på nya prylar, köp tre strumpor så får du rabatt på en skjorta... o.s.v.
Citat:
realisation [-So´n] subst. ~en ~er
ORDLED: re-al-is-at-ion-en
1 (ofta i kortformen rea) försäljning till nedsatt pris i större skala: realisationspris; realisationsvara; kostymen köpte han på den stora ~en efter jul
KONSTR.: ~ (på ngt)
|
Citat:
rabatt (över ty. Rabatt, av äldre ital. rab(b)attere 'slå ned', 'dra av', ytterst av re-, ad och lat. ba´t(t)uo, ba´tto 'slå'), avdrag i kronor eller procent på ett givet försäljningspris i syfte att stimulera köparen att handla. I marknadsföringslagen beskrivs rabatt som en tillfällig nedsättning av ett ordinarie pris. Rabatter förekommer i en mängd olika former, bl.a. i form av kassarabatt, kvantitetsrabatt vid inköp av större varumängd, introduktionsrabatt på nya produkter, lojalitets- eller bonusrabatt till stadigvarande kund samt rabatter som utgår för att differentiera priserna till olika kundgrupper (t.ex. grossister, detaljister och konsumenter).
|