|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Det jag kan om det här ämnet är sånt som jag har lärt mig från andra. Så när jag säger något så är det helt och hållet min egen uppfattning och jag skulle aldrig få för mig att göra anspråk på att sitta inne med några sanningar. Vad jag har förstått när jag har försökt sätta mig in lite i det här den senaste månaden är att det mesta inom seo är mer eller mindre väl underbyggda spekulationer om hur saker och ting fungerar. Någon på google som är insatt i det här skulle nog uppfatta en diskussion som denna som mycket underhållande. :P
Vad gäller mitt påstående om hur seo företag jobbar så har jag väl svalt deras "sale talk" (som Jim skriver), med hull och hår. Jag blev senast förra veckan uppringd av Jajja som undrade om vi var intresserade av deras tjänster. De lovade pengarna tillbaks om vi inte märkte resultat ganska omgående. Jag undrade hur de kunde lova snabba resultat när vi satt fast i sandlådan och säljaren svarade att sådant kunde de åtgärda ganska omgående. Jag blev naturligtvis nyfiken och gjorde några sökningar på google. Det fanns naturligtvis en hel del att läsa på temat, men de slutsatserna jag kunde dra var att seo företag hade egna webbkataloger med hög pr där de placerade kundernas länkar och att de dessutom köpte från sidor med relaterat innehåll och hög pr. Jag antar att många företag har ganska stora kontaktnät, så det skulle inte förvåna mig om det var så det gick till. Tyvärr så blir man ju av med dessa länkar i samma stund som man avslutar samarbetet med seo företaget. Så det är inte så aktuellt för mig. Jag vill se mer långvariga resultat. Så därför har jag gett mig ut på jakt efter länkar som jag själv har större inflytande över.
För att ge AndersE lite rätt så har jag även en kompis som varit med om det här flera gånger. Han drev tills nyligen en sida med pr7 och de länkarna som han sålde gav positiv effekt för kundernas sidor.
Att google kan känna igen köpta och sponsrade länkar tror jag mycket väl. Men det måste finnas begränsningar, eftersom google annars skulle riskera att sortera bort en väldig massa länkar som var ”riktiga”.
”Hej jag heter Per-Bertil-Hugo och jag älskar katter. För er som är intresserade av att läsa om bondkatter kan jag rekommendera denna sida: bondkatter.com”
(Det här är bara ett påhittat exempel).
Jag kan inte avgöra om Per-Bertil-Hugo får pengar för den här länken eller inte. Om google kan det så måste sökmotorn vara någon sorts omnipotent gudaväsen. Visserligen har sökmotorn bra mycket mer data att gå efter än jag för att avgöra om länken är köpt eller inte. Men jag hävdar ändå att det är omöjligt. Frågan är snarare åt vilket håll google dömer när det inte går att avgöra. Betraktar den länken som köpt i brist på information som motbevisar detta, eller ”friar” den tills motsatsen bevisas? Jag tror på att google ”friar”. Det är enbart vad jag tror och ingenting som jag läst eller på annat sätt kan bevisa. Jag skulle självklart bli jätte glad om någon som vet kunde förklara hur det ligger till.
|