Citat:
Originally posted by Kristofer@Oct 7 2005, 14:31
Har du funderat på vad du gör ifall de säljer produkten vidare till "systerbolaget" för, säg 1kr? Då kommer du inte långt med dina 15%..
|
Nja, det är alltså systerbolaget som säljer produkten. Om de sen säljer den för 1 kr till någon så vinner dom ju inget på det, eftersom de också vill tjäna pengar på den. Men visst, 15% av en krona är ju inte mycket
Satsar i stället på 40-50% provision, faktiskt. Men jag har gjort om modellen lite, får se om systerbolaget går med på det:
Produkten i sig, dvs det vi arbetat fram tillsammans och jag kodat, är värt en viss summa pengar, exempelvis 30 ' kr.
Priset som kunden däremot får för själva systemet är priset för systemet + kostnad för att sälja det (systerbolagets pålägg, exempelvis 20 ' kr) = 50 000 kr.
I offerten som kunden får, så tillkommer dagar för mitt implentationsjobb ex. 20' kr, vilket gör att offerten hamnar på 70 000 kr.
Min provision, exempelvis 50% baseras på systemets värde, dvs 30 ' och är alltså lika med 15'.
På detta vis är jag garanterad samma provision jämnt, även dom skulle sälja det för mindre än 30 000.
*edit meningsbyggnad