Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren
Tillägg till min observation ovan:
För några dagar sedan hade jag inte detta i åtanke och skrev ett par tekniska engelska termer på min sida. Och igår tror Google åter igen att det är en Engelsk sida och rankar mig ner 20 steg på Google.se. Jag kollade sedan riktigt noga och hittade en engelsk mening i en ALT tag som jag ändrade och en del andra ord - irriterande.
Så, kan hända att dessa meta språktaggar ändå är helt värdelösa.
|
Som sagt, det är inte en avgörande faktor. Texten i alt-taggen på en bild väger mycket tyngre.
Däremot bör man inte förringa meta country som en del i helheten för hur webbsidors informationsarkitektur ska vara uppbyggd, nu och i fratmiden - både gällande W3C men inte minst inför Google och andra sökmotorer. Relevans, konsekvens och trovärdighet.
Citat:
Ursprungligen postat av kers
SE är ju förkortningen för *Sverige*, landet, och har har vi ju flera språk, varav ett är svenska (samiska är ju klassat som ett officiellt minioritetsspråk). När man märker upp språket i localizade system så är det ju "sv" (för svenska) som man använder för att för att märka ut språket, medan man använder "se" för att visa att det är den svenska varianten av svenska (hah, yrt blev det).
|
Det har du rätt i. "sv" är mest korrekt. Vill även minnas att jag läst det här i samband med W3C's riktlinjer också. Inte för att jag är en speciellt gaphalsig förespråkare av W3C, men de har många idéer om informationsarkitektur på webben som är intressanta när det gäller SEO. Och kom ihåg att Google sneglar mycket på W3C.