Citat:
Originally posted by WizKid@Oct 1 2005, 18:35
Nu är det väl så att våra kärnkraftverk använder sig av fission och det är därifrån radioaktiviteten kommer ifrån. Däremot solen använder sig av fusion.
Om jag inte fattat allt fel så är fission klyvning av tunga atomkärnor med radioaktivitet som bieffekt medans fusion är ihopslagning av lätta atomkärnor. Vanligtvis använder man vid fusion väte och får vatten som bieffekt.
Men lyckas man i framtidigen skapa fusionskraftverk så är nog våran elförsörjning rätt bra säkrad eftersom vätet får man från havet.
|
Om jag inte minns fel var det väl ihopslagning av väteatomer till heliumatomer. Vatten får man när man förbränner vätgas med syre. En prototyp för en kommersiell fusionsreaktor byggs nu i Frankrike och en till kanske kommer byggas baserad på laserteknik för att starta plastmahärden.
I en fusionreaktor bildas också radioaktivitet men denna radioaktivitet försvann på en dag om jag inte mins fel.
Reaktorn blir klar om ca tio år men om den kommer användas för att producera el vet jag inte då det är en prototyp.
När jag läste artiklar från ny teknik för att ta reda på mer fakta kan jag inte undvika att smila över hur länder bråkar om reaktorn Iter.
Kina erbjuder ekonomiskt stöd för Iter men Japan är rädd för att Kina tar över.
Bush vill att Iter byggs i Japan och erbjuder ekonomiskt stöd för detta.
Antar att EU anar utpressning från USA att ha största kontrollen och ställer ultimatum till Japan.
Kina har smygit över till EU istället med ekonomiskt stöd.
Japan går med på att reaktorn byggs i Frankrike istället för att bli utesluten.
Känns som det var en strid mellan USA och EU.
Var egentligen emot ett ja till EU men detta är faktiskt en av dom positiva sidorna tycker jag