Visa ett inlägg
Oläst 2005-10-01, 20:33 #9
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Det jag hoppas på innerligen är att Svergie börjar satsa på elbilar. Jag tror dock inte att det är så bra att en presentation av en teknisk nyhet skrämmer bort folk av att den har en konstig design. Kan fantisera om att anledningen till det är bilproducenter blir skrämda av efterfrågan på miljövänligt och vill klamra sig fast vid bensindriften så länge som möjligt så att övergången blir lönsam.
Alltså det jag försöker tänka mig igenom är vad händer om en eftertraktad miljöbil med vanlig snygg design släpps. Folk kommer köpa nästan bara den sorten. Vad händer med billager, maskiner, verktyg för bensinalternativet som inte längre kan användas. Skrotas? Eller så är det kanske inte så utan 99% av alla produktionskomponenter och verktyg går att använda till miljöalternativen och någon större förlust blir det inte. Vad vet jag.

Varför elbil?
Elen i sig är inte vad jag vet miljöfarlig utan bara ett blixtsnabbt och enkelt sätt att transportera energi från en punkt till en annan.
Ett kolkraftverk som producerar el kan bytas ut till ett renare alternativ och det är inte svårare än att man förbjuder och stänger av generatorn. Däremot om vi börjar bygga ut för etanol så blir det svårt att byta ut mot något annat för att man skaffar sig ett beroende av etanolen i sig.
Det är lite olyckligt att samtidigt som etanolen börjar etablera sig så kommer några mycket intressanta nyheter inom batteritekniken. Alltså vi faller tillbaka och lullar på etanol istället för bensin och minskar behovet för elbilen. Några som läste om Altairs nanobatterier. 1 min, 80% laddat batteri. Kapaciteten beräknades vara 3-4 gånger större än konventionella litium-ion batterier. Nanopartiklarna mikroskopiska storlek erbjuder större yta för lagring av energin och större tålighet. Läste ni om elbilen Eclipse EV:
http://www.mitsubishi-motors.co.jp/inter/N...04-10/0119.html
Som klarar en sträcka av 40 mil på en laddning. Då använder dom inte nanobatterier utan förbättrade magnesium litium-ion batterier. Nanobatteriet vad jag vet ska ha högre kapacitet alltså mer än 40 mil räcker toppen.

Nackdel med etanol.
Vad jag läst om etanol så importeras denna just nu från Brasilien. Sockerbetor/Sockerrör används för produktion. Övergången från olja till andra alternativ kommer ske snabbt och resurser för att producera etanol kommer inte räcka till. Detta kommer leda till att etanolproducenterna kommer att vilja utvidga odlingsareal. Vad jag vet så saknas det några bra system för certifiering av t.ex sockerrörsplantager i jämförelse med bananplantager. Alltså kommer naturligt mångfald ge vika för detta och därmed ökning av bekämpningsmedel för att mångfald ger bättre skydd mot svamp, sjukdomar och skadeinsekter. Till detta kan man undra hur steg två efter jäsning av etanolen sker. Om nu etanolföretagen spara pengar så gott det går, kan jag tänka mig att man eldar upp skog för att producera koncentrerad etanol. Vilka har egentligen kontroll på detta. Det kommer nog dröja innan man ser ekologiska etanolpumpar på mackarna.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat