Citat:
Originally posted by Marcus Elmäng@Sep 29 2005, 19:39
En person hotar nu mitt webbhotell med stämmning för att en av mina kunder lagt ut namn och bild på hans pappa och andra.
Han hänsvisar till PUL och jag har bett min kund ta bort bilderna m.m., och det är gjort nu.
MEN, hur långt måste jag som webmaster/ägare av webbhotellet gå ?
Man vill inte stänga av en betalande kund....
Måste inte min kund vara dömd för brott innan jag behöver stoppa hemsidan ?
Eller skall jag agera polis och domare mot min kund bara för en okänd person hotar mig ?
Är det någon här som råkat ut för liknande ?
Eller har råd att ge ?
Första gången detta händer mig på 5 år som webbhotell.
Jag har bett en jurist kolla över mitt webbhotell-avtal, för att se till att det inte kan hända framöver.
Tacksam för svar.
MVH
Marcus Elmäng
|
Jag råder dig att inte skaffa dig en jurist än. Jag tror heller inte att det kommer att behövas om jag måste vara ärlig. Till och börja med så på vilka grunder blir (kan bli) ditt webbhotell stämd? Den här personen som säger att det finns en massa bilder på hans pappa på era servrar, hur han bevisat för ert webbhotell att de bilderna verkligen föreställer hans pappa? Har han skickad en kopia på hans pappas id-kort eller ngt sånt? Ni kan ju inte bara ta någons ord och börjar radera en massa bilder höger och vänster.
Jag ser ingen anledning för dig att ordna en jurist för fem öre. Detta skulle du greja på egen hand i och med att det är sån bagatell grej om jag får säga det. Jag förstår inte vad din jurist ska göra åt dig? För jag har varit om ett antal fall där folk har hotat med stämning om det ena och det andra. Och det första jag gjorde var att anlita en jurist som skrev ett par brev och sedan lades hela grejen ned och jag fick rätt. Till slut kom jag på att de breven kan jag lika gärna skriva (sagt och gjort) och om ärendet skulle gå till domstol DÅ ska man anlita en advokat.
Men åter till ditt ärende. Vad är det anmälaren vill att du ska göra? Rensa mera saker på hemsidan alltså? Lägga ned hela hemsidan?
Men hur som helst så det enda du ska fråga en jurist om du skaffar dig en sådan är ”Måste inte kunden vara dömd för brott innan man behöver stoppa hemsidan?”. Om jag får svara på den frågan är ja det måste han. Man brukar ju höra då och då hur tjänstemän gjort sig skyldiga till olika ”brott” men får behålla jobben tills ett dom har kommit om de verkligen var skyldiga eller inte.