|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
De gick ju som sagt med förlust de första åren därför att hela tjänsten var gratis. Har man 0 kr i intäkter så går man med förlust även om marknadsföringen kostar 0 kr.
Att deras "marknadsföring" var så lyckad beror nog på att de hade en tjänst/produkt som ungdomarna verkligen skrek efter. Jag har aldrig sett någon reklam för lunarstorm och ändå har mina småsystrar och alla deras kompisar ett konto där. De betalar duktigt med pengar för att få sitt namn skrivit i guld på sidan, för sms och andra tjänster.
Med en sådan tjänst/produkt är det som att sälja vatten i Sahara. Det behövs ingen marknadsföring för ryktet sprider sig ändå.
Jag har själv läst marknadsföring i flera år på universitetet. Vissa case och exempel som de tar upp där är ganska korkade. En professor i marknadsföring tror att nyckeln till framgång i varje företag alltid ligger i framgångsrik marknadsföring. Att företaget helt enkelt säljer sådant som folk vill ha tänker de inte på. Gick det bra för företaget så är det ett lysande exempel på att företaget var duktiga på att marknadsföra sig (enligt en professor i marknadsförings sätt att tänka). Om företagets utgifter för marknadsföring dessutom var 0 kr så måste de ju varit fantastiskt duktiga! Som sagt så finns det en paradox där...
|