Visa ett inlägg
Oläst 2005-09-29, 22:12 #5
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by Marcus Elmäng@Sep 29 2005, 20:45
Vad är ditt yrke foks ?
Har du själv webbhotell eller är du jurist ?
Men vad är då olagligt material ?
Är det meningen att jag skall döma mina kunder om vad som är det ?
Vilken lag säger att jag kan bli medskyldig ?
Jag behöver referens till lagen, inte bara meningar från okänd källa.
Gäller inte BBS-lagen för webbhotell ? (1998:112)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM
Fast den gäller kanske bara den som driver själva hemsidan(kunden), inte serverägaren.
Disclaimer: Du bör diskutera detta med en utbildad jurist, vilket jag inte är. Med andra ord är mina kommentarer nedan på lekmannanivå.

Jag är övertygad om att den sk BBS-lagen (SFS 1998:112) inte omfattar webhotell; i förarbeten går att läsa bl.a. följande: "Regeringen delar delvis de synpunkter som framförts av Tele 2 när det gäller den närmare avgränsningen. Inte heller tillhandahållande av annan teknik, däribland lagringsutrymme, som är nödvändig för att kunna utnyttja ett nät eller en förbindelse bör omfattas av det särskilda ansvaret." Ansvaret som talas om är alltså det för den elektroniska anslagstavlan. Således torde det inte gälla webhotell (normalt sett).

Vad det gäller medverkan finns du bestämmelser om detta i Brottsbalkens 23 kapitel; du ska liksom för vanliga brott, för att du ska kunna dömas för medverkan, ha haft uppsåt eller åtminstone varit oaktsam. Några närmare kommentarer om vad som händer då du är osäker på om brott begåtts vågar jag inte ge mig på.