Citat:
Ursprungligen postat av fasko
Citat:
Originally posted by -jonny@Sep 28 2005, 17:35
Nu får du allt försöka förtydliga vad du menar. Vem köper datorn, vem lyfter momsen och hur i hela friden dras datorn av två gånger?
Om företaget köper datorn för att själv använda den får den skrivas av på ett antal år enligt speciella regler. Förutsatt att företaget redovisar momsen månadsvis får företaget tillbaka momsen direkt.
Om företaget istället köper datorn för att sälja den till Kalle lägger företaget på moms vid försäljningen till Kalle. Om företaget inte gör någon vinst på försäljningen är ingående moms lika stor som utgående moms och effekten uteblir helt.
|
Nej nej. Företaget köper en dator (köper i delar under 5000/st också så behöver man inte skriva av, tror jag). Sedan köper Kalle en annan dator. Två datorer, två avdrag.
I detta fallet är Ett AB (egen firma) och Kalle samma intresse. Släkt, vänner eller vad du vill.
|
Men då förstår jag inte vad det ena har med det andra att göra?
Om Kalle köper en dator har det inget med företaget att göra. Företaget kan lika gärna köpa tre datorer om det ska vara så. Avskrivningstiden kan dessutom förkortas ner till ett år i särskilda fall. Jobbar du som datakonsult ska du kunna skriva av åtminstone en arbetsdator direkt per år - detta motiveras med att utvecklingen går så fort framåt inom området att en ett år gammal dator i princip är värdelös för en utvecklare som hela tiden måste ha "state of the art".
Citat:
Originally posted by -fasko@Sep 29 2005, 11:52
Har du lust att ge exmpel på avdragsgilla sätt om man driver en enskild firma som sysslar med konsultverksamhet? Det jobbiga med Sverige är ju att alla fuskar och det handlar om att lära sig alla fula sätt att göra det. Tråkigt att det ska behöva vara så. Förra året fick det företaget vi pratar om betala typ 90% i skatt... Säkert inte bara statens fel och beror nog lite på egna fel, det vet jag dock inte så mkt om då det inte är jag som bokför och deklarerar.
|
Det finns många småkostnader. Om företaget har ett kontor kan företaget köpa städutrustning såsom dammsugare, förbrukningsmateriel såsom skurmedel, toalettpapper och liknande. Det lär vara vanligt att kaffe och liknande inhandlas på kontorsvaruhus för att även användas i hemmet.
Datorer och kringutrustning som skrivare är helt ok. Förbrukningsmaterial lika så. Porto. Det beror på...
Citat:
Originally posted by -fasko@Sep 29 2005, 11:52
Citat:
Originally posted by -jonny@Sep 28 2005, 17:35
Kalles kostnader behöver inte vara direkt relaterade. Det beror på vilken verksamhet Kalle uppger. Om kalle uppger att han ska göra hemsidor och ha bilverkstad kan han köpa verkstadsutrustning och liknande för att laga sin bil för företagets pengar.
|
Någon gång måste väl skatteverket säga nej? Vem som helst fattar väl att det i 9 fall av 10 är fusk i sånna fall? Det är ju inte så ofta som man har ett sånt företag som dessutom bara får in pengar via hemsidor och ut pengar via verkstaden..
|
Det finns ingen lag på att man måste göra bra affärer

.
Om man rent hypotetiskt skulle göra detta så kan det ju vara bra att försöka hitta någon kund. Är Kalle en fuskare kanske han har en kompis som vill köpa en svets billigt och istället betalar en faktura för arbete på sin bil. Då finns det intäkter från den delen också, även om den delen går med förlust.
Citat:
Ursprungligen postat av fasko
Jag visste redan innan hur höga skatterna var. Men nu har jag insett att det i princip inte verkar spela så stor roll hur man gör, iaf inte tills man lärt sig mer.
Jag kan inte fatta hur man kan ta över 64% (30% soc avg + 30-50% ink skatt + 25% moms) i skatt från en människas arbete. Ska inte bli politisk men hur fan blir det så dyrt... Inte så konstigt att den egoistiska människan börjar leta efter kryphål. Jag antar att man får gapa och svälja ett par år tills man lärt sig hur det hela funkar.
|
Blanda inte in momsen igen. Momsen är fiktiv i företagsvärlden, den påverkar bara likviditeten.
EDIT: Hade missat lite formatering av citaten.